Zahraniční Vysoké Taury pro trpaslíky
Datum: 26. 6. - 6. 7. 2020

VYSOKÉ TAURY

26. 6. - 6. 7. 2020

Počasí rozumné, trpaslíci spokojení. Všude nečekaně spousta vody!

PÁTEK 26.6.

19:00 odjezd z HK – Praha, Linec, Salzburg

SOBOTA 27.6.

03:00 Tamsweg – spíme u parkoviště u koupaliště na levém břehu řeky na kraji města. (Na cestu dál po břehu zákaz vjezdu.)

MUR 25 km

Tamsweg – Sankt Ruprecht

Mur má parádní vodu. Nejlepší úsek asi do Madlingu, parádní vlny. Končíme u slalomky pod Sankt Ruprecht (příjezd kolem tenisového kurtu; šlo by končit ještě kousek dál u mostu na začátku vzdutí přehrady).

> Kendlbruck 135 cm, 40 m3

Přejezd k Möllu do kempu v Obervellachu. Jsme zde celý týden.

NEDĚLE 28.6.

ferrata MÖLLSCHLUCHT KLETTERSTEIG

Krátká ferrata soutěskou s vodopádem na Möllu pod Heiligenblut. Několik laškovných lanových mostů, na které cáká voda z vodopádu (D, možno utéct v půlce před těžším závěrem).

MÖLL nejhornější 3 km

Winkl – Möllschlucht

Začínáme u mostu Winkl (na Gössnitzbach nevyjíždíme, asi by bylo málo vody). Vody je akorát (na vodopádu jde voda přes zuby), príma svezení po svižné horské říčce WWII. (Přenášet vodopád je blbost, pod vodopádem je to divný. Dál začít až v Krass.)

MÖLL horní 15 km

Krass – Winklern (Namlach)

Máme parádní vodu, začátek je ostřejší WWIII, potom WWII. Končíme na konci Winklernu (Namlach), hodně místa na parkování.

PONDĚLÍ 29.6.

canyoning FRAGANTBACH

Jednoduchý kaňon bez slaňování, pouze klouzání a skákání.

Příjezd: zaparkovat na konci kaňonu v Ausserfragantu na parkovišti u hotelu u mostku přes Fragantbach (nebo u kostela).

Přístup: z parkoviště po červené značce, na kopci v Laas doprava na Innerfragant a dojít k mostu.

Návrat: od hráze na konci kaňonu po pěšině k parkovišti 3 min.

Obtížnost: v1,a3,II

Kaňon je zavalený velkým sesuvem, tady se už kaňonovat nebude.

MÖLL horní 17 km

Winklern (Namlach) – Rakowitzen

Opět skvělý vodní stav. Nečekaně pěkné peřejky WWIII. Končíme na přehradě – těsně před mostem na začátku vzdutí přehrady doleva na přehradu a pádlovat zpět k veřejné pláži.

ÚTERÝ 30.6.

ferrata BELLA VISTA KLETTERSTEIG

Na ferratu byl dříve přístup pomocí lanovky Reisseckbahn. Ta je ale mimo provoz. Náhradní přístup je autem z Lendorfu (v údolí Möllu/Drávy) po šipkách na Kolmwirt a dál kolem mobilního vysílače ke kapličce. Před kapličkou doleva po lesní cestě (končí asfalt) na parkoviště pro chatu Kohlmaier Hütte (cca 1400 m n.m.). Odtud je výstup na Hohe Leier (2774 m) spolu s ferratou solidní celodeňák. Máme celý den mlhu, nad jezerem (kousek nad odbočkou normální cesty na vrchol) orientačně náročné a těžký terén. Část zdolala vrchol po ferratě, část šidila zkratkou, která ústí na ferratě kousek před jejím koncem. Část skupiny zdolala (málem) jiný vrchol.

STŘEDA 1.7.

LIESER 12 km

Gmünd – Zielturm

Paráda. Úžasné. Nádhera.

> Spittal 155 cm, 20 m3

MÖLL 9 km

Ausserfragant – Obervellach

Po bouřce spousta vody. Slalomka výborná i následující asi 1 km, potom obtížnost klesá.

ČTVRTEK 2.7.

ferrata DANIELSBERG KLETTERSTEIG

Ferrata na skalce pod kostelíkem na výrazném kopečku v údolí Möllu před Unterkolbnitzem.

Příjezd z Unterkolbnitz nebo Penk „zezadu“ kopce a odbočit na úzkou silničku na parkoviště před hotelem Herkuleshof. Odtud pěšky rovně ke kostelíku, před ním vlevo, dále kolem statku a pak taková motanice. K ferratě se nejdříve sestupuje. Vlastní ferrata je poměrně krátká, na konci laškovný lanový most (před ním lze utéct).

MÖLL 20 km

Ausserfragant – Unterkolbnitz

Kdo si netroufá na slalomku, nasedá asi po kilometru hnedle pod Ausserfragantem ve Flattachu (most a velký plac na parkování). Opět skvělý vodní stav, na posledním úseku pře přehradou parádní vlny.

PÁTEK 3.7.

GAIL 29 km

Maria Luggau – Kötshchach-Mauthen

Po nočním deštíku parádně nastoupaly vodní stavy, vyrážíme na Gail. Z Maria Luggau je vody rozumné minimum, ale postupně se z přítoků sbírá, až je jí spousta. Horní Gail je hodně zapadaný stromy, ale vše je naštěstí prořezané (lépe dopředu zjistit aktuální stav). Kousek před mostem pod Birnbaum je nové těžké místo, přenášíme vpravo. Od mostu je řeka lehčí a širší, ale stále parádní a spousta vody. Jez nad Kötschachem je opravený – přenášení vpravo, ale špatně se vystupuje (třeba ještě vystupování dobudují). Pokračujeme po řece dále (hnedle se přenáší kamenný zához) a končíme u mostu v Kötschachu (vystupujeme vpravo nad mostem, malé parkoviště, velké parkoviště je na levém břehu). Za této velké vody by to bylo pěkné i dál.

> Maria Luggau 80 cm, 10 m3

> Kötshchach-Mauthen 20-17 m3

SOBOTA 4.7.

canyoning WUNZENBACH

Hodně slaňovací kaňon (na závěr 35 m vodopád Polinikfall) přímo v kempu v Obervellachu. Vstup domluvit na recepci kempu (vstupné – jako ubytovaní v kempu neplatíme).

Přístup: z kempu kolem střelnice a přes golfové hřiště k domku elektrárny, po lávce (pod protipovodňovou hrází)přes potok a hnedle po pěšině do kopce (pravý břeh) nahoru. 20 min. (Když se nepřejde přes lávku potok, dojde se po pěšině po levém břehu k poslednímu 35 m vodopádu.)

Návrat: od posledního vodopádu zpět do kempu, 5 min.

Vybavení: klasika do kaňonu, tedy oblečení jako na vodu (neopreny, bundy, vesty, helmy), dobré boty (nejlépe staré pohorky), sedáky a pomůcky pro slanění (osma, karabina HMS, …), 2x60 m lano na skupinu

Obtížnost: v3,a3,III, převýšení 280 m

Popis: 12 slanění, na závěr slanění 35 m. Máme spoustu vody, proto volíme ústup v polovině (doprava nouzový únik na přístupovou stezku).

MÖLL 11 km

Obervellach – Unterkolbnitz

Úžasné.

NEDĚLE 5.7.

MÖLL horní 19 km

Winklern (vodočet) – Rakowitzen

Začínáme u vodočtu na d Winklernem (dřevěný most a parkoviště, když se po silnice z Winklernu na Heiligenblut přijede k řece), abychom si dali i lesní šluchtu kolem města.

ferrata WEG DER OBERKÄRTNER JÄGER

Ferrata je nad Dobriachem (u Millstätter See). Z parkoviště je přístup nejdříve lesní cestou a potom lesem kolem kadibudky k horolezeckému přístřešku. Za ním to začíná. Ferrata je sice lehká, ale pěkná s parádními výhledy na jezero. Sousední těžkou ferratu Luft unter der Sohlen si necháme na příště.

Přejezd k Traunu, spaní na posledním parkovišti před výtokem z Hallstätter See.

PONDĚLÍ 6.7.

TRAUN 9 km

Hallstätter See – Lend

Máme krásnou vodu. Začínáme na parkovišti u jezera, kde jsme spali. Výtok z jezera vlevo (šlajsna). Bohužel nad Bad Goisern je přestavěný jez, který se musí přenášet a navíc je nad ním dlouhý volej (je tak zničený jeden sjízdný zához a jeden starý sjízdný jez). Lépe by tedy bylo začít až v Bad Goisern – před mostem vpravo je městská pláž s možností parkování (u žel. přejezdu). Hned pod mostem je dvojitý jez – sjíždíme šlajsnou uprostřed a druhý stupeň vpravo. Další jez předem prohlédnout, sjíždíme úplně vlevo. Potom je třeba zbystřit za železničním mostem a v pravé zatáčce raději včas zastavit (vlevo). Za zatáčkou je jez s obávanou šlajsnou Wilde Laufen, nad kterým se zastavuje blbě. Sjíždíme šlajsnou vlevo i peřejí vpravo. A hned pod jezem v Lendu končíme. Ale voda pořád upaluje, chtělo by to pádlovat dál … třeba z jezera do jezera??

> Steeg (Seeausfluss) 130 cm Parádní voda.

14:00 odjezd

20:30 HK – loděnice

SUMMARY

řeky na lodi: 5 řek, 186 km

řeky pěšky: 2 kaňony, ale nějak to letos nebylo ono…