Asi týden před naším výletem v Centrálním masivu hodně napršelo (150 mm), takže na první řeky programu (Ain, Eyrieux, Orb a potom Gard) jsme měli vody dost, na Heraultu dokonce spousta. A navíc skvělé počasí jako v létě. Při přejezdu do Pyrenejí se počasí pokazilo, ochladilo se a pršelo (naštěstí jsme všechny deště potkali při přejezdu busem). Díky tomu jsme měli skvělou vodu na Tetu, Aude a Ariege. Naopak na Salatu a přítocích jsme se tak tak svezli, zde by bylo třeba teplo, aby sněhy tály. Na závěr výletu se na Garonnu a Gardon oteplilo. Kromě řeky Tech (což se dalo předpokládat) a přítoků Salatu Garbet a Alet (což byla škoda) jsme sjeli vše, co bylo v plánu, navíc jsme přidali pěknou Ariege.
ÚTERÝ 29.4.
19:00 odjezd z Prahy směr Rozvadov, Norimberk, Karlsruhe, Mulhouse, Besancon, Lyon
STŘEDA 30.4.
09:00 Pont d´Ain
AIN 39 km (5 hodin) (všechny km dle GPS trackeru)
Pont d´Ain - Sain-Maurice
Začínáme v Pont d´Ain na pravém břehu nad mostem (parkoviště za školou). Široká řeka, docela teče. Klidnější úseky se střídají s peřejkami na štěrkových lavicích. Úsek sice dlouhý, ale máme na něj celý den a pěknou vodu. Končíme v Sain-Maurice – z vody třeba dávat pozor, aby se vysedačka nepřejela (hnedle následuje ústí do Róny). Výstup je přes kemp (trochu zmatek, protože spíme až ve druhém kempu dále od vody), nebo kolem kempu, ale to je dlouhý pochod.
>Chazey-sur-Ain 0,35 m, 45 m3
Spaní v kempu v Sain-Maurice.
ČTVRTEK 1.5.
Ráno přejezd k řece Eyrieux.
EYRIEUX 24 km
PN Le Cheylard - Saint-Sauveur-de-Montagut
Parádní záležitost, máme dobrý vodní stav a super počasí v parádním údolí. Začínáme pod přehradou Le Cheylard, pohodlné parkování u mostu na levém břehu (odbočí se sem z hlavní silnice), k vodě se jde kousek proti proudu po pěšině ze silnice od značky). První část nejedou všichni, má být těžší než druhá část, tedy WW III, IV a místa až V. Nakonec je vše do WW IV a obtížnost obou úseků je podobná Plujeme hlubokým údolím, kaskádky zablokované žulovými balvany – většinou na oči sjízdné, prohlížíme jenom asi dvakrát. Vody je tak akorát na první jízdu po neznámé řece, mohlo by být i více. Velký spád ale využívá mnoho jezů. První přenášíme vlevo. Druhý jez jedeme šlajsnou vpravo, ale pod jezem je vody málo. Naštěstí se ale po 300 m voda vrací. Brzo následuje třetí jez se sjízdnou šlajsnou, pod ním je vody dost. Následují nejobtížnější místa. Od mostu Pont de Chervil obtížnost klesá až po vysoký jez, kterým končí první část řeky. Jez přenášíme po skále, na které je postaven, pravou částí. Kousek pod mostem přistupují ti, co nejeli první část (asi 300 m pod jezem je u silnice pruh na parkování, přístup k řece je po pěšině kousek proti proudu nad parkovištěm). Druhá část je asi hezčí než ta první – obtížnost neklesá a je více vody. Stále tedy balvanité a skalnaté kaskády, ale i tři jezy – první vysoký se šlajsnou, druhý (přímo v Saint-Sauveur) nízký stupeň s nečekaným válečkem (jedeme úplně vlevo) a brzo následuje zase vysoký jez se šlajsnou dvouhrbou. Končíme asi 2 km pod Saint-Sauveur. Je zde plac u silnice (pravý břeh; přes silnici dál od vody je nějaká skládka), kde lze parkovat bus, ale velmi špatný výstup z vody. (To zde platí obecně – najít místo na parkování a navíc pro bus s rozumným přístupem k vodě je problém – úzké silničky, řeka vede hluboko pod silnicí.)
>Le Cheylard 0,78 m, 25 m3
>Pont de Chervil 1.63 m
>Les Ollieres 0,18 m
>Pontpierre 1,29 m, 17 m3
Přejezd k Heraultu, spíme na parádním odpočívadle (od silnice odděleném skálou) cca 8 km nad Ganges a 2 km před Pont-d-Herault. Zde jdeme ráno na vodu.
PÁTEK 2.5.
HERAULT 25 km
odpočívadlo pod Pont-d-Herault - St. Etienne
Máme parádní vodní stav, takže můžeme začít už pod Pont-d-Herault, kde jsme spali. Do Ganges je to príma svezení po čiperné a svěží říčce WW II. Dva jezy sjíždíme přes korunu. Nad Ganges zprava ústí řeka Vis, vody ještě přibývá. Jez pod ústím jedeme šlajsnou vpravo. Poslední jez je v Laroque, jedeme přes korunu. Pod Laroque je parádní vápencový kaňon, který končí nad Saint-Bauzille. A v Saint-Bauzille jsme měli končit (zvlášť když se nám podařilo začít až pod Pont-d-Herault). Dál už je to nudné a nezáživné, řeka i okolí, i když ke konci je opět náznak kaňonu. Možná za malé vody, když by nešlo pádlovat jinde… Končíme pod starým postem St.Etienne, 500 m pod mostem na pravém břehu je parkoviště pro vodáky (bus tam ale nezajede, parkuje přes silnici naproti trafačce).
>Laroque 0,95 m, 20 m3
HERAULT 5 km
Ďáblova soutěska
Parkujeme nad jezem, velké parkoviště. Přístup k řece je přítokem (podejít pod mostkem přes přítok) zprava hnedle pod hrází (lodě neseme od parkoviště asi 300 m, u přítoku jen pár parkovacích míst pro osobáky). Máme fakt hodně vody. První půlku soutěsky jen rovná voda. Vše začíná od staré kamenné věže na pravém břehu. Před ní je stupeň Podkova, hned nejtěžší místo. Za naší velké vody je třeba jet co nejvíce vpravo. Kdo stopu netrefí a jede více na střed, utká se se silným válcem (teoreticky lze místo prohlédnout z levého břehu). Následují úzké nepřehledné technické průjezdy, které ale za naší velké vody jsou přehledné, voda v nich však má sílu, vodnatá WW IV. Vše končí historickým Ďáblovým mostem a řeka vteče do velikánské laguny. Pádlujeme ještě kousek dál, vysedáme na levém břehu a neseme k parkovišti.
>Gignac 30 m3
Přejezd k řece Orb, spíme v kempu v Tarassac.
SOBOTA 3.5.
ORB 32 km
kemp Tarassac - Reals
Začínáme v kempu. Pěkné svezení WW II-III v hlubokém skalnatém údolí, klidnější úseky se střídají s peřejemi. Vody dost. Končit je vhodné v Roquebrunu, hned na začátku obce u cedule parkoviště a přístup k řece. My pokračujeme dále, v Roquebrunu je jez sjízdný propustí vlevo. Obtížnost je stále podobná, jen klidnější úseky (až voleje) jsou delší. Zajímavý je jez v Maynard, který má propust vpravo, na kterou navazují skalnaté kaskádky. Pod jezem je ještě úsek peřejek a potom už by bylo vhodné končit. Dál přes Cessenon jsou už jen voleje, hlavně pod Cessenonem nad jezem před Reals (šlajsna uprostřed). Slalomka v Reals je príma, pěkné ježdění. Hned pod slalomkou jsou dva skalní stupně s válcem a pokračuje pár skalnatých peřejek v nízké soutěsce. Za chvíli soutěska končí, dvě zatáčky a je jez, sjíždíme ho vpravo. Následuje peřejka před mostem v Reals, končíme vlevo pod mostem, náročný výstup k silnici.
>Herepian 0,48 m, 8 m3
>Vieussan aval 0,55 m, 18 m3
>Cessenon 20 m3
Spíme v kempu v Tarassac.
NEDĚLE 4.5.
Ráno odjezd do Pyrenejí.
TET 5 km
elektrárna nad Ria - Prades
Napršelo, máme parádní vodu! Parkujeme na velkém place za podjezdem pod tratí (při příjezdu od Ria). K vodě se jde zpět podjezdem a hned doleva po cestě proti proudu pod elektrárnu, žebřík k vodě. Řeka upaluje z kopce ve skalách z růžového mramoru, hlavně vlny, občas se některá balí, vodnatá WW III, IV s tahem na bránu. Hnedle podjíždíme most u ferraty (ze kterého jsme si řeku prohlíželi), pod mostem na chvilku zklidnění, ale další zatáčka opět z kopce (také šlo prohlédnout z ferraty, ale netřeba). Následně se stěny soutěsky seběhnou blízko k sobě – do nájezdu není vidět, ale nakonec bez problémů (přesazené vlny a váleček), ve vlastním zúžení voda jen rychle teče. Přes zúžení je další most – příště tedy prohlédnout i zde, od ferraty to není daleko Obtížnost se mírně sníží, ale po čase zase přidá. Stále parádní vodnatá WW III. Jeden jízek sjíždíme vpravo. Elektrárna přímo v Ria je mimo provoz, takže máme plnou vodu odshora (dle popisů se má část vody odvádět a až v Ria vracet). Pod Ria soutěska končí, ale obtížnost zůstává až k mostu v Prades, kde přistupují ostatní.
TET 8 km
Prades - Marquixanes
Opět parádní svezení, až na ty stromy… V Prades parkujeme u bazénu a sportovišť, odtud přes most a na levém břehu cesta k vodě. Obtížnost moc nepolevuje, vody hodně a pěkný spád, WW II, III. Brzy po startu (někde na úrovni čističky) řeka vběhla do lesa, na konci úzkého nepřehledného rukávu ve vrbičkách byl strom přes řeku. Kdo ho přejel, toho doslal další pár metrů po proudu … naštěstí jsme vše pochytali a mohli pokračovat dál. Některá místa připomínala trochu větší Hamerák. Most silnice na Eus, pod mostem jez – jedeme vlevo (vpravo je sice propust, ale taková divná). Od tohoto mostu začínají raftaři, takže dál už by měly být případné stromy vyřešené. Obtížnost se mírně snižuje, ale stále skvělé svezení. Končíme vlevo nad mostem v Marquixanes, základna raftařů a velké parkoviště na louce.
>Marquixanes 1,00 m, 18 m3
>Rodes (přehrada) 20 m3
Přejezd k řece Aude, spíme v kempu ve Quillanu.
PONDĚLÍ 5.5.
AUDE 13 km
Pont Baira - konec soutěsky Défilé de Pierre-Lys
Úsek jsme jeli už v roce 2010 při naší první pyrenejské cestě. Letos máme výrazně méně vody, přesto je to pěkné svezení. Začínáme u mostu Pont Baira (asi 0,5 km pod elektrárnou Nantilla) – je zde nasedací místo s velkým parkovištěm. Začátek je ostřejší WW III, za chvíli se řeka mírně zklidní v pěkné, ale krátké soutěsce Gorges de St.Georges. Za soutěskou (silnice stále vede těsně u řeky na pravém břehu) je vlevo elektrárna (s přítokem vody) a kousek pod ní je jez (jedeme šlajsnou vpravo, případně při příjezdu prohlédnout). Odtud je řeka širší a obtížnost se snižuje. Aude protéká Axatem. Pod Axatem obtížnost opět pomalu stoupá. Poslední možnost vystoupit před soutěskou Défilé de Pierre-Lys je na jejím samém začátku vlevo pod nepoužívaným železničním mostem (vodočet pod mostem vlevo 30 cm) – u silnice je před tunelem na začátku soutěsky (ve směru od Axatu) na pravé straně odpočívadlo s parkovištěm, k vodě vedou schody. Vlastní soutěska Défilé de Pierre-Lys je WW IV rychle z kopce, ale žádné vyloženě nebezpečné místo. Nejtěžší místo na úplném konci je za naší malé vody úplně v pohodě. (Dále do Quillanu několik X jezů, pod kterými nemusí být voda.)
>Axat 8 m3
AUDE 12 km
Quillan - Esperaza
Nečekaně hezké svezení. Voda pěkně upaluje, do toho jezy se šlajsnami a ve Quillanu slalomka na potrénování. A vody dost: Začínáme na začátku Quillanu (La Forge), parkoviště u místní loděnice. Hnedle pod nástupem zleva ústí elektrárna a vody je spousta. Za chvíli se řeka dělí na dvě ramena (velký ostrov), jedeme pravým, ve kterém je za zatáčkou šikmý jez, který sjíždíme přes korunu. Za spojením ramen následuje slalomka, pěkné trénování (šlo by začínat i zde, ale nezajede sem bus). Dále celkem čtyři jezy, všechny sjízdné propustí. Příjemné svezení WW II.
> Quillan 15 m3
Spíme v kempu ve Quillanu.
ÚTERÝ 6.5.
Ráno přejezd k řece Ariege.
ARIEGE 7 km
Foix (Ferrieres-sur-Ariege - Vernajoul)
Úsek přes městečko Foix. Nasedáme u elektrárny nad Ferrieres – parkoviště u silnice, k řece se jde cestou k výtoku z elektrárny, vede až k vodě pod jez a výtok z elektrárny (sice zákaz vstupu, ale místní elektrárník nám to dovolil). Za chvíli je jez, který jedeme šlajsnou vpravo (je pod ní větší válec než pod jezem…). Máme po deštích fakt spoustu vody, je to celé pěkná vodnatá záležitost. Kousek pod jezem je velká peřej a chvíli za ní slalomka (kvůli které tento úsek jedeme). Nejdříve lehčí část a za zatáčkou druhá těžší část. Pokračujeme průjezdem Foixu, jez jedeme šlajsnou vpravo a dále pokračuje pěkná voda, vlny, peřejky, pěkné svezení. Končíme na začátku vzdutí jezu Labarre, na pravém břehu parkoviště u hlavní silnice (není lehké najít výstup z vody).
> Foix 0,80m, 70 m3
Přejezd do Saint-Girons na řeku Lez.
LEZ 5 km
Audressein - Engomer
Velká neznámá, dostupné popisy si protiřečí a na informace jsou skoupé. Nakonec parádní řeka se spoustou vody! Začínáme v Audressein, kousek proti proudu nad silničním mostem je starý zavřený most, u něj parkujeme a na pravém břehu pod mostem vede cesta k vodě. Hned na začátku na konci vsi pod ústím přítoku zleva jsou dva jezy hned za sebou. Oba přenášíme vpravo. A hned pod druhým jezem je nejtěžší místo, a to kaskáda čtyř skalních žeber, WW IV. Kaskáda je v pravé části řeky a jediným problémem je, že do ní není kvůli větvím stromů moc vidět. Jedeme v pohodě, kaskáda vypadá horší, než je. Případné přenášení korytem vlevo nebo obloukem kolem krav na pravém břehu. Dál k mostu na Arrout pokračuje pěkná vodnatá WW II. Následuje WW III, opět se objevují skalnaté prahy, ale už ne tak obtížné jako kaskáda pod jezem. Kousek před mostem ve vesničce Alas je jez sjízdný šlajsnou vlevo, vpravo na břehu kamenné sochy Jardin de Pierres. Do konce stále pěkná WW II. Končíme v Engomeru vpravo nad jezem a mostem, bus parkuje na parkovišti 150 m po silnici doprava.
> Engomer 0,68m, 20 m3
Přejezd k řece Salat, spaní v kempu v Seix.
STŘEDA 7.5.
ARAC 13 km
Biert - ústí do Salatu
Nečekaně pěkné svezení. Malá úzká čiperná říčka WW II s několika skalnatými peřejkami WW III, alespoň za větší vody by to tak bylo. My nemáme vody moc, ale proti tomu, jak to vypadalo při příjezdu ze silnice je vše v pohodě sjízdné, drncáme jen asi na dvou místech. Přibližně po dvou třetinách úseku je v Castet-D´Aleau jez sjízdný šlajsnou vpravo. Končíme na soutoku se Salatem.
> Soulan 0,87m, 7 m3
SALAT 8 km
ústí Arac - Lacourt
Pokračujeme po splutí Aracu. Hnedle pod soutokem je jez, přenášíme vpravo (na silničku a hned pod jezem korytem potoka pod jez, na konci je po navigaci žebřík). Jez bere vodu, ale na splutí jí zůstává dost. Široká řeka, pěkné svezení WW II. Nad Lacourt se vrací odvedená voda a hned je další jez s propustí vpravo. Pod ním je vody tak tak, ale brzo se vrací z elektrárny. Konečně je v korytě všechna voda, řeka se rozeběhne, pěkné svezení … ale jen na chvíli, příliš brzo musíme končit před sérií dalších jezů. Končíme pod Lacourt, na pravém břehu, u silnice plac (s křížkem) na parkování (je v místě, kdy se silnice z Lacourt znovu přiblíží k řece).
> Soueix-Rogalle 1,02m, 19 m3
Spaní v kempu v Seix.
ČTVRTEK 8.5.
SALAT 9 km (9+9+4)
ústí Estours - ústí Arac
Přítok Estours přidává hodně vody, odtud je Salat za našeho stavu v pohodě sjízdný. Parkujeme u mostu, pod mostem na pravém břehu schody k vodě. Nádherný úsek. K městečku Seix teče Salat podél silnice skalnatým korytem do WW III. Potom čiperně proteče přes městečko. Dále obtížnost mírně poleví. Asi ve dvou třetinách úseku je ve vsi Soueix jez sjízdný šlajsnou vpravo. Pod jezem je vody málo (ale zůstáváme v lodích), elektrárna vodu brzy vrací. Zbylá třetina k ústí Aracu je zase čipernější. (Příjezd busem do cíle – pod mostem přes Salat směrem na Saint-Girons je vpravo štěrková cesta k vodě.) Úsek jedeme dvakrát, potřetí jen do kempu.
> Soueix-Rogalle 0,98m, 17 m3
Spaní v kempu v Seix.
PÁTEK 9.5.
Ráno přejezd na řeku Garonne.
GARONNE 13 km (1,5 hod)
elektrárna pod Fos - Fronsac
Začínáme pod výtokem z elektrárny pod Fos (parkujeme na odbočce k elektrárně, k řece jdeme po spodní louce, na břehu je cestička k vodě. Pěkné rychlé svezení, široká řeka, stále rychle z kopce a peřejky, kopce kolem. Vody dost (a to nám ji před vyplutím vypnuli ze 40 na 25 m3). Kousek po startu je nad Saint-Béat šikmý jez (jedeme přes korunu), pod jezem vody dost. Voda se postupně nabírá z přítoků (Pique), takže na konci je to vodnatka. Končíme na parkovišti Fronsac (opuštěný motorest).
> St-Béat 25 m3
> Chaum 40 m3
Opouštíme Pyreneje, přejezd k řece Gardon. Bivak – za Dions přejíždíme přes řeku a hnedle po pravé straně couváme na odbočující cestu, která je po 50 m zatarasena kameny (je to naproti vjezdu do štěrkovny). Zde jsme dobře schovaní a máme spoustu místa na spaní.
SOBOTA 10.5.
GARDON 34 km (6,5 hod)
Dions - Remoulins
Začínáme u bivaku. Máme pěknou vodu. Původně je plánovaný úsek „jen“ do Collias, ale protože chceme pádlovat pod akvaduktem Pont du Gard, jedeme až do Remoulins. Máme pěknou vodu (bez toho bychom celý úsek neujeli). Řeka nečekaně pěkně teče parádním hlubokým vápencovým kaňonem. Fakt pěkné, stojí to za to. Jediný jez je před Collias – jedeme ho, ale je ošklivý. (Případné vystupování a parkování v Collias – 300 m pod mostem zleva ústí přítok. Pod přítokem vede cesta k silnici, kde může parkovat bus.) Pod Collias kaňon končí, řeka ale stále teče. Za chvíli řeka ale opět vtéká do údolí a podplouváme slavný Pont du Gard. Za ním je ještě peřejka a potom už jen volej (ale vlastně teprve první) až k jezu v Remoulins. Zde končíme vlevo nad jezem a u mostu nakládáme lodě.
> Russan 0,93m, 12,5 m3
15:00 startuje bus, naložení lodí a nákup
18:00 odjezd z Remoulins, jedeme bez přestávky
NEDĚLE 11.5.
11:00 Praha
SUMMARY
na vodě: 12 řek, 265 km
autobusem: 4300 km
KILOMETRÁŽE, PRŮVODCE, MAPY:
Řeky
Santal, P. – Knowles, P.: White Water Pyrénées. 1. vyd., Rivers Publishing, UK 2000.
Knowles, P.: White Water Massif Central. 1. vyd., Rivers Publishing, UK 2002.
DKV-Auslandsführer Band 3 (Südfrankreich, Korsika).
http://www.kajaktour.de
Vodočty
https://www.vigicrues.gouv.fr
http://www.rdbrmc.com/hydroreel2/listestation.php
https://www.rivermap.ch
aplikace do mobilu RiverApp
Mapy
MICHELIN, France 2008, 1:200 000
IGN, Canoë-kayak en France, 1:1 000 000
IGN, Pyrénées, 1:400 000
IGN, 146 – Pirineos Orientales, 1:150 000
IGN, 145 – Pirineos Centrales, 1:150 000
podrobné turistické mapy (Francie) www.ign.fr
mapy.cz
Omezení splouvání
Francie – obecně splouvání povoleno od 10:00 do 18:00, případně místní odlišnosti