RUMUNSKO 2018 - RODNA
Zima v Rumunsku byla tuhá a dlouhá s dostatkem sněhu. Obleva přišla začátkem dubna po Velikonocích. Řeky měly vody až moc. Od té doby ale nepršelo a teploty dosahovaly třicítky. V našem termínu již řeky tekoucí ze středních poloh byly suché, vodu měly jen řeky pramenící ve vysokých horách, kde byl ještě sníh (tedy nad 2000 m n. m.) – především v povodí Višeu bylo vody hodně. Ale nakonec vše dopadlo dobře – počasí bylo skvělé (stále teplo, dvě bouřky) a plánované řeky vodu měly. Bohužel, hlavně na severu v povodí Višeu klasický balkánský bordel v řekách (petky, igelity, …), zde byl čistý jen Vaser. Po přejezdu přes Prislop na jih je odpadků méně a dokonce se objevují i popelnice na tříděný odpad.
Jeli jsme setrou a bylo nás 38 a dva super šoféři. Přejezdy byly krátké, ale často pomalá přesunová rychlost. Až na výjimky jsme vařili a stavěli za světla, místa na spaní výtečná, večírky bujaré.
ČTVRTEK 26.4.
20:30 odjezd z loděnice HK směr Brno, Bratislava, Budapešť, Miskolc
PÁTEK 27.4.
07:00 Sajópetri
SAJÓ 20 km
Sajópetri - Girins
Sajó sjíždíme na jejím konci kousek před ústím do Tisy, kde jde již o velkou řeku. Řeka příjemně překvapila – má hodně vody a teče, občas se najde i peřejka nebo vracák na zavěšení. Taková třikrát větší Orlice pod Kostelcem. Po 5 km od startu svačíme u hradu Ónod. Dále míjíme ústí Hornádu (téměř bez vody, ta jde elektrárenským náhonem) a končíme pod vískou Girins u staré benzínky. Sice se zde špatně vylézá z vody, ale je to akorát, zde řeka přestává téct a začíná volej.
17:30 přejezd do Rumunska (posun času o hodinu dopředu), Satu Mare, Baia Mare
24:00 spíme mezi Coaš a Copalnic.
SOBOTA 28.4.
Ráno přejezd přes Targu Lapuš a Razoare směrem na Groape a kde se silnička začíná za vsí šplhat od vody do kopce je polňačka k řece. Tam je nasedání.
LAPUŠ 39 km, 7,5 hod.
Groape - Remecioara
Jde o plavbu dlouhým, hlubokým a opuštěným údolím. Vody máme rozumné minimum (>Lapušel 79 cm). Tam, kde se řeka rozlévá to občas drncá (charakter Sázavy do Pikovic za letního stavu), na druhou stranu v místech s peřejkami je možná lépe, že jsme vody neměli více. Začátek po první most je až na jednu peřejku nezajímavý. Od prvního k druhému mostu (lávky nepočítat) je údolí nejhlubší, peřejky nejpeřejnatější a plavba nejzajímavější. Peřejky jsou balvanité v sevřených místech, WW III to občas je, za větší vody by to bylo určitě zajímavé. Od druhého mostu do konce opět lehčí, ale stále pěkné, jeden sevřený kaňon, ústí přítoku Cavnic. Končíme v Remecioaře na levém břehu pár set metrů pod lávkou.
Spíme tam, kde končíme řeku na palouku u rybářských rybníčků.
NEDĚLE 29.4.
Ráno přejezd, v Baia Mare nákup, za Baia Sprie pramen s vodou u silnice, potom přes sedlo Pasul Gutai do údolí Mary a Izy. Ty jsou suché, proto jedeme dále přes Sighetu Marmatiei a Rona de Jos do údolí Višeu.
VIŠEU 23 km, 3 hod.
Ruscova - Valea Višeului
Začínáme u benzínky u mostu u odbočky na Ruscova. Vody spousta (>Bistra 108 cm). Velká vodnatá řeka WW I,II, občas docela pěkné vlny. Nejzajímavější je úsek pod Bistritou, kde jsou peřeje minimálně WW II, voda má sílu. Asi v polovině úseku mezi Bistritou a ústím je peřej s velkými vlnami WW III. Končíme u mostu těsně před ústím do Tisy (výstup na levém břehu pod mostem).
Přejezd do údolí Ruscova a Rica, spíme u řeky Rica nad soutokem potoků nad vesnicemi.
PONDĚLÍ 30.4.
RICA 11 km
Gura Ricii - Repedea
Začínáme pod jízkem asi 1 km pod soutokem potoků na začátku vesnic. Vody dost (>Višeu – Bistra 108 cm), rychlá svižná plavba WW II, bez problémů.
REPEDEA 4 km
vodárna - Repedea
Autobusem vyjíždíme proti proudu potoka (cestou prohlížíme) k vodárně – dál to nejde, špatná cesta (u vodárny by šlo spát; nad vodárnou jsou v řece vysoké stupně). Rychlý úzký potok hodně z kopce, WW II, ale stačí jet jen rovně dolů. Těsně před soutokem s Ricou pod silničním mostem ošklivý stupeň.
RUSCOVA 14 km
Repedea - Ruscova
Parádní svezení WW II(III). Už větší řeka, která stále teče. Stále peřejky a vlnky a spousta vody a navíc několik laškovných skalnatých prahů.
VIŠEU 10 km
Ruscova - Petrova
Opakování včerejší jízdy, končíme pod vsí Petrova, kde spíme na louce u řeky.
ÚTERÝ 1.5.
Ráno přejíždíme do Višeu de Sus, nákup. Chceme jet Višeu odtud do Ruscovy. Ale ze silnice bylo vidět, že řeka je jednoduchá a nezajímavá. Jedeme tedy výše až do Borši, zde řeka vypadá zajímavější.
VIŠEU 17 km
Borša - Višeu de Sus
Řeka překvapila, příjemné svižné svezení WW I-II(III), až na ten bordel … Vody dost (>Bistra 98 cm). Začínáme u mostu hlavní silnice kousek pod přítokem Tasla. Pozor, po asi 500 m je přes řeku roura v úrovni hladiny, nebezpečné, přenášet po pravém břehu a případně předem prohlédnout. Dále už to pěkně frčí, občas stupeň či peřej. Končíme u mostu nad Višeu de Sus.
Přejezd na průsmyk Prislop (1416 m n. m.), kde spíme. (Asi 1 km pod průsmykem směrem na Boršu je u silnice pramen.)
STŘEDA 2.5.
Výstup na kopec Vf. Gargalau v pohoří Rodna, 2159 m n. m.
Večer přejezd zpět do Višeu de Sus (zítra jedeme vláčkem) na nádraží. Tam ale spát nesmíme, spát můžeme cca 500 m nad nádražím za přejezdem.
ČTVRTEK 3.5.
VASER 22 km
Paltin - Višeu de Sus
Na nasedání jedeme vláčkem s parní mašinkou. Vlak jede v devět (v květnu jezdí čtvrtek – neděle), jízdenky s loděmi je třeba dopředu zamluvit (www.cffviseu.com), na jednoho to vychází cca 60 Lei. Jízda vlakem trvá asi dvě hodiny, ale je to zážitek.
Řeka z vlaku vypadá nezajímavě a vody že bude skoro málo. Opak je pravdou. Svezení je skvělé a konečně jedeme řeku bez odpadků! WW I-II, hlavně první půlka je príma. Několik stupňů s válcem, vše sjízdné. Když začnou domy, koryto se rozšíří, ale před koncem je ještě peřejka WW III. Vysedáme přímo na nádraží.
Vaseru by šlo jet daleko delší úsek, ale přístup možný jen pěšky (z Borši přes sedlo :-), turistický vlak dále nejezdí (ale koleje snad vedou ještě daleko).
Přejezd přes Prislop do údolí řeky Bistrita Aurie. Když se pod serpentýnami přijede k vodě, odbočuje k řece lesní cesta, tam spíme.
PÁTEK 4.5.
BISTRITA AURIE 31 km
spaní - Valea Stanei
Začínáme tam, co spíme (výš to nejde – řeka teče lesem, vývraty). Vody je rozumné minimu (>Neamt 94 cm, 39 m3), je krásně čistá, klikatí se parádním lesem, WW II. Občas ale stromek přes řeku J. Od Sesuri (dva přítoky, pravý vodnatý) se řeka rozšíří a vody je dost. Pod Sesuri nejzajímavější místa až WW III, pěkné, stále bez odpadků (odpadky přibývají až od vesnic, ale není to taková hrůza jako na Višeu). Řeka postupně mohutní, ještě několik zajímavých peřejek, ale postupně WW I. Končíme pod Valea Stanei.
Plánované řeky Suceava a Moldova vynecháváme (patrně bez vody) a jako náhradní program přejíždíme přes Vatra Dornei kolem Neagry Sarului do hor Caliman. Vyjíždíme přes Gura Haitii až ke starému a již nefunkčnímu dolu na síru (téměř 1600 m n. m.), tam spíme, jinde dřív to nešlo. (Pozor, není zde voda, všude je síra...)
SOBOTA 5.5.
Dopoledne pěšárna v pohoří Caliman na kopec Vf. Ratitis (2021 m n. m., meteostanice), zpět kolem bývalého dolu na síru, celkem 4 hodiny.
NEAGRA SARULUI 3 km
Plaiu Sarului - ústí do Bistrity
Horní tok od Gura Haitii je suchý, vodu odvádějí jezy. Voda je až na spodním toku – podle končícího el. vedení a obrysů budovy za řekou na levém břehu vytušíme elektrárnu, pod ní už voda je. Po svolení majitele jdeme k vodě přes louku. Voda WW I-II, takový Vavřinec, ale nakonec svítí sluníčko, je teplo, docela příjemné svezení. Jeden skalnatý žbrdluch, stupínek pod mostem hlavní silnice, řeka se párkrát zaklikatí a už vplouváme do Bistrity.
BISTRITA 17 km
ústí Neagry Sarului - 2 km pod jez Zugreni
Původně plánujeme brzy skončit, ale pozemní sekci se nepodařilo nalézt vhodné vysedací místo. Řeka je široká, naštěstí vody dost (>Neamt 94 cm, 39 m3) a docela teče. Prohlížíme klášter a kostely na březích a skály Rarau – Pietrele Doamnei na obzoru a za dvě hoďky jsme u jezu. Šlajsna je již nesjízdná, na konci je rozpadlá. Z vlastního jezu je také troska, všechna voda protéká starými výpustmi vpravo, kde se dělají dva ošklivé sifony (do jednoho nám naplavala loď, takže záchranná akce atd.). U jezu tedy pozor, nad ním voda zrychlí, ale vracáky na vysednutí jsou. Pozor při vystupování (přenášení vlevo po silnici), bláto klouže. Pod jezem je asi dvoukilometrový vodácky nejzajímavější úsek na Bistrici, peřeje WW II. A po těch dvou km u řeky spíme (cesta k vodě, lze zajet busem).
NEDĚLE 6.5.
BISTRITA 29 km
spaní - Holda
Ráno pokračujeme po řece. Bistrita teče na celém svém dlouhém toku, ale tento úsek by měl být nejzajímavější. A je to tak. Parádní řeka, teče rychle WW I-II(III), jedna dlouhá vodnatá peřej, místa pro trénink, vody dost (>Neamt 94 cm, 39 m3). Relativně málo odpadků, domky a vísky na březích upravené... Končíme u lávky před Holdou.
Jedeme zpět do Vatra Dornei, nákup, a potom přejezd přes Bistritu k řece Somešul Mare, spíme ve starém lomu mezi Cepari a Liviu Rebreanu před Nasaudem (v údolí Someše místo na spaní není, jedině asi až hodně nahoře).
PONDĚLÍ 7.5.
SOMEŠUL MARE 10 km
ústí Comarnia - Ilva Mica
Ač to ze silnice nevypadalo, nakonec skvělé svezení. A nejvíc plaváčků za zájezd :-)
Čistá studená voda (>Beclean 25 cm, 23 m3), peřejky WW II. A parta sběračů odpadků na břehu!
12:00 Důstojné rozloučení s Rumunskými řekami a přejezd k Dunaji pod Ostřihom.
23:30 Spíme na břehu Dunaje kousek pod Ostřihomí pod kopcem Sas-hegy.
ÚTERÝ 8.5.
DUNAJ 19 km
Ostřihom - Vyšegrád
Začínáme tam, co spíme, končíme pod Vyšegrádem u přívozu v Szentgyörgypuszta v pravém rameni Dunaje (Szentenderské rameno). Příjemné ranní kondiční pádlování :-)
11:00 odjezd
19:00 loděnice HK
SUMMARY
na vodě: 12 řek, 269 km
autobusem: 3200 km
KILOMETRÁŽE, PRŮVODCE, MAPY:
Průvodce - hory
Čížek, J.: Rumunské a bulharské hory. 2. vyd., Olympia, Praha 1986.
Řeky
DKV-Auslandsführer Band 1b, 1981.
DKV-Auslandsführer Band 5 (Südosteuropa), 1995.
DKV-Auslandsführer Band 5 (Südosteuropa), 2012.
Jančar, Kolínský, Šup: Kilometráž evropských řek. TJ Tatra Smíchov, Praha 1984.
Vodočty
http://www.hydroinfo.hu/en/hidinfo/hidinfo_graf_tisza.html
http://gis2.rowater.ro:8989/SituatieHidrologica.html?idUnitateA=1&waterDomain=Rauri&limba=Romana - pouze v IE
Mapy
Románia, Dimap, Budapešť 2005/2006, 1:250 000
Turistické mapy jednotlivých pohoří k dohledání na webu.