Zahraniční Švýcarsko - Wallis
Datum: 28. 6. - 7. 7. 2013
Deníček

ŠVÝCARSKO - Wallis

Program splněn a vše dle očekávání. Počasí výborné, poprchávalo jen na začátku v sobotu a potom ve středu, kdy jsme pádlovali na Vispech, jinak bylo krásné léto. Letošní zima byla i ve Wallisu studená a dlouhá, i jaro a začátek léta bylo chladné. Na horách zde tedy bylo ještě spousta sněhu, více než v jiných letech. To omezovalo některé horské túry (např. naši výpravu na Eggishorn), ale především díky tání bylo v řekách hodně vody. Tání začalo dva týdny před naší výpravou, kdy extrémní vedra způsobila na zdejších řekách povodňovou pohotovost. Naopak prudké ochlazení týden před naším odjezdem zase způsobilo pokles vodních stavů pod sízdná minima. Díky postupnému oteplování během našeho pobytu začaly stoupat i hladiny řek a stavy vody byly nakonec ideální.

PÁTEK 28.6.

19:30 odjezd z HK

Rozvadov, Mnichov, Stuttgart, Zurich

SOBOTA 29.6.

05:00 spíme na parkovišti v Bremgartenu u Reussu (parkoviště u vlny pro surfaře)

REUSS 20 km

Bremgarten – Birmensdorf

> Mellingen (internet) 220 m3

Začínáme na parkovišti (neplacené) u vlny pro surfaře (kousek pod mostem, levý břeh). Vody je spousta, plavba rychle ubíhá (bylo by i několik pěkných míst na koupání, jen kdyby tak nepršelo …), WW I(II). Končíme u mostu Birmensdorf-Mülligen, vlevo u mostu parkoviště (neplacené).

odjezd do Wallisu přes Cham, Schwyz a Altdorf, sedlo Furka projíždíme na vlaku tunelem (Furkatunnel, http://www.matterhorngotthardbahn.ch), po silnici je zákaz s vlekem.

18:00 kemp Brigga v Ritzingenu u řeky Rhona (kemp je příjemný a levný, pro naši skupinu máme vlastní místo na palouku přímo na břehu řeky).

NEDĚLE 30.6.

horní RÓNA

Oberwald – jez Gluringen 13 km

jez Gluringen – Niederwald 7 km

> Gletsch (internet) 3 m3

> Reckingen (internet) 15 m3

Začínáme u mostu v Oberwaldu. Řeka teče zregulovaným korytem, lehká až nudná voda, jen občas veselejší místo. Až od Reckingenu je řeka živější, až WW III, ale to brzo končí na jezu Gluringen. Jez přenést vpravo. Pod jezem je vody tak tak, ale nakonec se ukáže, že pro těžší spodek (nějaká voda se jště posbírá z přítoků) je jí akorát. Méně zdatní jezdci mohou vystoupit v Blitzingenu (placené parkoviště u mostu). Pozor, hned za Blitzingenem je stupeň s válcem – za naší vody ho sjíždíme vlevo, ale za větší vody bude válec nejspíš zlobit. Včas proto zastavit (vlevo), nad stupněm to už moc nejde. Dál je obtížnost ostřejší, několik míst WW IV, velmi pěkné svezení. Končíme vpravo před mostem pod Niederwaldem (na levém břehu vesnička Steinhaus a přítok) – příjezd k mostu: autem se ve směru po proudu projede Blitzingen a Niederwald, přejede se přejezd přes koleje a za přejezdem cca 400 m u dřevěné chaloupky doleva dolů k vodě.

ferrata ALETSCH

Lehčí ferrata kolem přehrady Gibidum na výtoku z ledovce Aletsch. Ferrata je i pro děti, na konci lanovka, na kterou je třeba si přinést vlastní kladku (kdo nemá kladu, může lanovku obejít).

Příjezd autem je z Brigu přes Naters po směrovkách na Blatten, dojede se až na parkoviště přímo nad hrází, kde farrata začíná.

kemp Brigga v Ritzingenu

PONDĚLÍ 1.7.

pěšárna BETTMERHORN / EGGISHORN

Kvůli letošnímu extrémnímu množství sněhu a dlouhé zimě je původně plánovaná ferrata na Eggishornu ještě pod sněhem. Jako náhradní program vyjíždíme lanovkou (http://www.eggishorn.ch) s přestupem a přeběhem v Bettmeralp pod Bettmerhorn. Vystoupáme na Bettmerhorn (2872 m n.m.) a přes hřeben přejdeme do sedla před Eggishornem a pom úbočí zpět kolem jezera Bettmersee do Bettmeralp a lanovkou dolů na parkoviště. Výlet je príma – celou dobu máme jako na dlani panoramata Walliských Alp s Matterhornem a ostatními kopci a na druhé straně výhledy na ledovec Aletsch.

kemp Brigga v Ritzingenu

ÚTERÝ 2.7.

RÓNA

Filet (Mörell) – Brig 6 km

Brig – Raron 17 km

> Reckingen (internet) 20 m3

> Brig (internet) 60 m3 (Massa suchá, přehrada nepouští)

Začít by šlo už nad lanovkama Bettmeralp, ale pod lanovkama jsou dvě těžká místa, která by se musela přenášet (vše je vidět ze silnice, která vede stále po břehu), proto začínáme až pod druhým těžkým místem. Vodnatá WW III+, která má fakt sílu :-) Nad jezem v Mörell zastavujeme na začátku vzdutí vlevo pod železnou lávkou a odtud po levém břehu přenášíme areálem elektrárny (areál je volně průchozí). Na vodu dáváme vpravo pod mostem pod jezem (je sem příjezd autem – z hlavní silnice přes most přes trať, plac na parkování). Od jezu je voda o kousek lehčí, stále ale pěkná WW III. Přenášíme (vlevo) stupeň s válcem. U přítoku Massa (z přehrady) nafukujeme rafty a přidávají se ostatní. Voda ještě na konec Brigu šplouchá, potom už jen rychle teče. U ústí Vispu jepod mostem stupeň – jen vlna, bez problémů sjízdný. Končíme v Raronu – z hlavní silnice odbočka na Raron, k nádraží, podjezdem pod tratí (pozor – nízký!) a přes most. Hned za mostem doprava po silničce asi 200 m proti proudu je parkoviště u tenisových kurtů.

ferrata GABI SIMPLON

K ferratě je třeba z Brigu dojet přes průsmyk Simplon (pěkná silnice, z Brigu cca 30 min. autem). Ferrata je vybudovaná na skále s tunelem nad řekou Diveria. Přebíháme ji asi za 50 min, 15 min cesta zpět.

kemp Brigga v Ritzingenu

STŘEDA 3.7.

MATTER VISP

Täsch – Randa 5 km

Breitmatten – Mattsand 3 km

> Visp (internet) 30 m3

Začínáme v Täsch, na levém břehu pod kempem naproti parkovacímu domu s nádražím, odkud jezdí vláček do Zermattu (příjezd autem kolem parkovacího domu a nad ním přes koleje a most přes řeku ke kempu na levém břehu, zajet pod kemp pod tenisové kurty, zde je místo pro pár aut). Voda je zde lehká, Visp je menší říčkou a teče v regulovaném korytě. Někde za polovinou úseku je X jez, nad jezem je pískovna, zastavení bez problémů (voda teče do tunelu!), náročnější přenášení po pravém břehu přes protipovodňovou hráz ke kolejím a přítokem zpět k vodě). Dál je řeka čipernější, WW II(+), brzy ale končíme u mostu do pískovny pod vsí Randa (příjezd autem od kruhového objezdu s Matterhornem; u mostu je zákaz stání, ale ptáme se místňáka parkujeme zde asi hodinu bez problémů). Dále následuje velmi zablokovaný úsek s velkým spádem, který převážíme autem. Znovu nasedáme na začátku vesnice Breitmatten – zde lze lodě složit a přes koleje seběhnou po louce k železné lávce přes řeku. Odtud opět pěkná WW II. Končíme před přehradou v Mattsand, parkujeme u žel stanice, odkud je to k vodě přes louku.

SAASER VISP

Plánujeme osmikilometrový úsek z Almagell do Saas Balen, WW III-II-I, ale je zde sucho, všechna voda je zřejmě v trubkách … takže příště jen za velmi velké vody, to snad nějaká voda v korytě zbude.

VISP

2 x Ackersand – Visp 2 x 7 km

> Visp (internet) 30 m3

Začínáme u elektrárny Ackersand, příjezd autem je po šipkách k elektrárně a sportovišti, velké parkoviště u vody. Spojený Visp je príma voda pro všechny WW III vodáky. Dost vody, vlny, občas váleček, vracáky na trénování, prostě fajn svezení. Končíme na začátku města Visp na levém břehu nad X jezem. Příjezd autem je od Ackersandu podél Vispu do města, přes most u kruhového objezdu a hned za mostem doleva proti proudu po šipkách na tenisové kurty.

kemp Brigga v Ritzingenu

ČTVRTEK 4.7.

RÓNA

Susten (Leuk) – Sierre (Chippis) 10 km

> Sion (internet) 260 m3 !!!

Začínáme pod jezem v Sustenu, příjezd autem je po silničce odbočující k řece před benzinkou na konci Sustenu. Jde o poslední úsek Róny ponechaný v původním nezregulovaném korytě. Hned úvodní peřej (dlouhá několik set metrů) je rozhodující – poctivá vodnatá WW IV(+) – v levé části velké válce, kdo stihne přejet napravo, může peřej ošidit relativně lehčí pravou cestou. Případně lze začít pod peřejí (příjezd – za benzinkou pokračovat po silnici přes most přes přítok a za mostem sjet ze silnice k vodě). Dále už obtížnost nedosahuje úvodní peřeje, řeka má ale stále obrovskou sílu, velké vlny a další radovánky dané velkým průtokem. Obtížnost se snižuje jen velmi zvolna. Rychlost plavby je velká, doprovodná auta nejsou o mnoho rychlejší. Končíme u mostu na začátku Sierre, následuje pískovna se zákazem průjezdu.

Přejíždíme do údolí Herens, ubytováváme se v kempu ve vesnici Evolene.

BORGNE

Les Handeres – Evolene 4 km

Začínáme v Les Handeres pod soutokem potoků, most a stupeň. Vody je minimum, ale jde to, jen je třeba trochu „vyšívat“ :-) WW II(+), vracáků je pomálu, pozor na padlé stromy. Končíme nad mostem pod Evolene – protože dále následuje téměř nesjízdný úsek, je třeba vystupovací místo nad mostem předem prohlédnout. Plac na parkování velký.

ferrata EVOLENE REGION

Ferrata je přímo nad vsí. Má tři části, nejlehčí je prostřední, případně lze obejít po sestupové trase.

kemp v Evolene

PÁTEK 5.7.

DRANCE DE BAGNES

Champsec – Villette 4 km

> Villette (internet) 4 m3

Začínáme u mostu nad Champec. Je zde málo vody, ale kousek pod mostem zprava ústí odpad z elektrárny. Odtud je to s vodou lepší, ale žádná sláva. Podobné včerejší Borgne, jen jeden úsek o chloupek těžší WW III, jinak WW II. Pozor v plovině úseku kousek za mostkem u pily ve Versegeres je X jez, přenášíme vpravo. Končíme na parkovišti u lanovky na Verbier ve Villette (nad X stupněm před mostem).

DRANCE D´ENTREMONT

Orsieres – Sembrancher (soutok) 6 km

> Martigny (internet) 18 - 23 m3

Začínáme u benzínky pod Orsieres. Příjemné překvapení – hodně vody, WW IV, zablokovaná místa, vše ale sjízdné na oči. Přenášíme dva stupně. Po soutoku s Drance de Bagnes pokračujeme po spojené Drance.

DRANCE

Sembrancher – pískovna nad jezem 2 km

> Martigny (internet) 18 - 23 m3

Zde už je vody opravdu hodně, obtížnost je ale nižší, ubylo zablokování, pěkné pohoupání na vodnaté WW II. Končíme v pískovně nad jezem. Pod jezem ráno při příjezdu nebyla voda, proto teď navazujeme a až při odjezdu vidíme, že teď odpoledne už jez vodu pouští. Úsek do Martigny tedy necháváme na příště, je to ale velká výzva!

ferrata FARINETTA

Oproti průvodci má ferrata novou třetí, velmi těžkou část. Ferrata je zajímavá, prochází kaňonem potoka, kde se chodí i canyoning (ale až na podzim, teď je tam moc vody), první část stoupá okrajem vodopádu. Celou trasu zvládáme za tři hodiny, sestup přes vinice k parkovišti za zříceninou hradu cca 30 min.

kemp v Evolene

SOBOTA 6.7.

canyoning TINE DE MAYEN

Příjezd: z dálnice sjet na Aigle a Vionnaz, ve Vionnazu pokračovat směrem na Torgon. V páté serpentině (točce) nad Vionnazem je vystavena turbína – hned za touto zatáčkou odbočuje doprava (ostře zpět) lesní cesta. Po ní jet ještě asi 500 m, až se dojede k mostku (roura) přes potok Mayen. Hned za mostkem se cesta rozšiřuje na travnatý plac – zde parkování.

Přístup: od parkoviště pokračovat dále po cestě, ale hned po pár desítkách metrů odbočuje do kopce stezka – šipka závodu VITODOJO (vitodojo.ch). Stezka šplhá do kopce, po chvíli přejde na skály, občas je nataženo pomocné lano. Po přešplhání skal je třeba odbočit vlevo do lesa a po stezkách šikmo vzhůru se vydrápat na louku. Přeleze se el. ohradník, přejde se louka (pod skupinou stromů uprostřed louky; nevystupovat nahoru k domům!), končí louka a znovu ohradník a potom šikmo lesem dolů k potoku. Cca 45 min.

Vybavení: oblečení jako na vodu (neopreny, bundy, vesty, helmy), dobré boty (nejlépe staré pohorky), sedáky a pomůcky pro slanění (osma, karabina HMS, …), 60 m lano na skupinu.

Popis: kaňon nemá moc vody, takže je hlavně slaňovací, plavání není vůbec. Slanění je asi 9 (odpovídá topu), nejdelší slanění jsou na konci kaňonu (nejdelší je 25 m). Po posledním krátkém slanění se po stezce podél potoka sejde zpět k parkovišti – cca 5 min.

V kaňonu je hodně napadaných stromů, žádný ale průchodu nepřekáží.

Začátek 750 m n.m., konec 580 m n.m., převýšení 170 m, délka cca 430 m. Zajištění výborné.

Obtížnost: v3.a2.IV (možnost ústupu minimální).

Čas: bylo nás hodně (cca 17), přístup cca 45 min., vlastní kaňon 3 hodiny.

RÓNA 5 km

Chessel – Ženevské jezero

> Ponte du Scex (internet) 330 m3

Začínáme u mostu u Chessel (vodočet Ponte du Scex), na pravém břehu plac na parkování a přístup k vodě po schůdkách k vodočtu. Řeka „jen“ rychle teče – tento úsek sjíždíme především kvůli ústí do moře Ženevského jezera. Z kalné a studené vody ledovcové řeky se najednou ocitáme v teplé průzračné vodě jezera, kolem plují jachty, … Vysedáme u parkoviště za otáčecím mostem (je placené, ale neplatíme).

Přejezd do Německa na Dunaj, spíme asi 500 m za vesnicí Eining, odbočka k řece – brod, dobré místo na spaní.

NEDĚLE 7.7.

DUNAJ 12 km

Eining – Kelheim

Pohodové svezení v pěkném vápencovém kaňonu. Začínáme u brodu pod Einingem, končíme v Kelheimu (za mostem sjet ze silnice doprava, u řeky velké parkoviště – přímo u vody placené, ale parkoviště dál od vody je neplacené).

13:00 odjezd na Regensburg a Rozvadov

18:00 HK – loděnice

SUMMARY

řeky na lodi: 9 řek, 128 km

řeky pěšky: 1 kaňon

pěšky: kopec a několik ferrat

autem: 2915 km

Vlaky a lanovky:

http://www.matterhorngotthardbahn.ch

Předpověď počasí:

www.meteosuisse.admin.ch

Vodní stavy:

www.hydrodaten.admin.ch

Průvodce ferraty:

Jentzsch-Rabl, A., Jentzsch, A., Wissekal, D. (2012), Kletersteigführer Schweiz

Průvodce canyoning:

Brunner, A., Bétrisey, F., (2001), Canyoning-Touren Schweiz

Mapa:

Kümmerly-Frey, Wallis, 1:120 000

Vzkazy
Vyplňte jméno Vyplňte text vzkazu
Odesláním komentáře souhlasíte se zveřejnením na této stránce · Chráněno pomocí reCAPTCHA · Soukromí · Podmínky
Žádné vzkazy.
Zneplatnit