MAKEDONIE
Zima (alespoň u nás) byla na sníh skoupá a na jaře bylo málo srážek, takže řeky ve střední Evropě byly téměř suché. Ani v Makedonii mnoho srážek nebylo a celý duben bylo jasno s teplotami okolo dvacítky. Více pršet začalo až při našem pobytu :-( Přesto jsme měli vody dost. Sníh na horách byl nad 2000 m n.m.
Výlet byl príma, především řeky Crna, Radika a horní Vardar (a Ibar cestou domů v Srbsku). Spaní kdekoliv bez problémů, ceny všeho nízké, příroda skvělá. Na druhou stranu všude balkánský bordel – igelity, petlahve, …
Jeli jsme karosou a bylo nás 38. O co byla menší operativnost velké skupiny a průjezdné schopnosti busu (s ohledem na tyto okolnosti jsme museli mírně upravit program), o to větší byly večírky :-) Silnice byly většinou překvapivě dobré.
ÚTERÝ 26.4.
21:00 odjezd z loděnice HK (0 km)
STŘEDA 27.4.
00:30 CZ/SK (215 km)
SK/H (295 km)
06:15 H/SRB (650 km)
10:30 Bělehrad (835 km), dál po dálnici směrem na Niš, v Markovaci sjíždíme na Sviljanac a Despotovac, u řeky Resavy ve Dvorište jsme ve 14:00 (998 km)
RESAVA 7 km
Dvorište – monastir Manasija
Resava nemá moc vody, tak začínáme až u mostu ve Dvorište (úsek ze Strmosten by ale byl za větší vody pěkný – viděli jsme kousek ze silnice – pěkná úzká WW II). Přes původní obavy, že bude vody málo je to nakonec docela pěkné svezení po menší říčce WW I. Končíme pod vesničkou Bukovac nad monastirem Manasija v místě, kde silnice od Despotovace přichází k vodě. (Do Despotovace a dál nejezdit – nezajímavé.)
Spíme na začátku Despotovace u hotelu ve stanu, který zde mají nachystaný na oslavy. (1014 km)
ČTVRTEK 28.4.
08:30 odjezd na Niš, projíždíme proti proudu řeky Nišavy Sičevačkou klisurou.
11:30 Crvena Reka (1177 km)
NIŠAVA, Sičevačka klisura 13 km, cca 2 hod
most Crvena Reka-Vrandol – Ostrovica
Začínáme v Crvené Rece u mostu do Vrandolu. Vody je spousta (po deštích). První část po začátek soutěsky (cca 8 km) je za naší vody „rychlá Orlice“ WW 0-I. Ve vlastní soutěsce (Sičevačka klisura, cca 5 km; šlo by začít přímo na začátku soutěsky – štěrkový plac-parkoviště u autoopravny za tunely) se střídají peřejnatá místa WW I, II s klidnějšími úseky, jedno místo je laškovnější, ale s velkým bazénem na vyeskymování, případně vyplavání a odlovení :-) Končíme na konci soutěsky nad X jezem, který je vedle prvního (při příjezdu po silnici proti proudu) tunelu a mezi prvním a druhým tunelem je plac na parkování. (Zastavení nad jezem je bez problémů vpravo, kde by šel i přenést a pokračovat ještě kousek do Ostrovice a končit u modrožlutého mostu odbočky z hlavní silnice do vesnice. Dál nejezdit, špatný přístup k vodě a za chvíli je přehrada. Docela to teče i pod přehradou.)
> Niš 85 cm, (odhadem 20 m3 ???)
Přejíždme do Makedonie.
17:15 SRB/MK (1363 km) Chceme zajet k řece Pčinja pod Kumanovo (Dobrošane), ale míjíme sjezd na Kumanovo (asi špaté značení :-) a zajíždíme si až do Veles. Zpět se vracíme přes Sveti Nikole a v 20:00 bivakujeme za městem. (1475 km)
PÁTEK 29.4.
Ráno dojíždíme k mostu pod Dobrošane přes řeku Pčinja.
PČINJA 7 km
Dobrošane – Pčinja
Vody je dost (po deštích; horní Pčinja a Kriva Reka ale vodu nejspíš nemají). Velmi pěkné opuštěné skalnaté údolí. WW I, technicky nenáročné. Spousta petlahví a igelitů, neskutečný bordel, špinavá voda, až na konci je více čisto.
Odpoledne nakupujeme v Kumanovu a potom přejíždíme do Katlanova a spíme za mostem přes Pčinju (most silnice mezi dálnicemi). (1566 km)
SOBOTA 30.4.
PČINJA 12 km
Katlanovo – ústí do Vardaru
Začínáme u mostu v Katlanovo mezi dálnicemi (výše je – co jsme viděli – kolem Katlanovske Banje WW I). Ze začátku vrbičky WW I, potom rybník. Od mostu do Badar (až sem by šlo dojet autem; spaní) začíná soutěska, kterou Pčinja ústí do Vardaru – pěkné, opuštěné (pouze občas dálnice) a hluboké údolí. Klidné úseky střídají peřejky WW I(II). Vody je dost, ale je špinavá. Je zde ale méně bordelu a odpadků a hlavně v závěru více peřejek a pěkný kaňon. Po soutoku pokračujeme po Vardaru.
VARDAR, Taorska klisura 13 km
ústí Pčinje – Bašino Selo (před Veles)
Široká, vodnatá a rychlá WW I (někde možná i WW II). Asi v polovině (vpravo je žel. tunel) práh WW III+ (velké vlny, uprostřed válec – jedeme vlevo; vlevo lze zastavit, prohlédnout a případně přenést). Končíme u mostu v Bašino Selo před Veles.
Přejíždíme přes Štip a Kočani
18:00 k řece Bregalnica na přehradu Kalimanci. Nahoře na hrázi od hrázného zjišťujeme, jak se pouští voda – pouští se každý den 6 m3 (mimo dvou přestávek 1:00-3:00 a 13:00-15:00) na zavlažování rýžových polí pod Kočani. Nad přehradou Bregalnica vodu nemá. Spíme pod hrází, odbočka z hlavní silnice (na křižovatce je pitná voda). (1680 km)
NEDĚLE 1.5.
BREGALNICA 10 a 7 km
přehrada Kalimanci – Istibanja a vesnice Kalimanci (most) ® Istibanja
Přehrada pouští celý den 6 m3, mimo dvou přestávek 1:00-3:00 a 13:00-15:00. Voda je čistá (ani v řece není moc odpadků), ale studená. První třetina do vsi Kalimanci WW I, vrbičky, občas mělčinka. Z vesnice teče řeka šluchtou podél silnice, pěkné, WW I, občas možná laškovnější. Končíme u hospody na začátku vzdutí vyrovnávací přehrady nad vesnicí Istibanja.
Přejíždíme zpět přes Štip na Veles a dále na Prilep.
16:30 Cestou se zastavujeme na vykopávkách Stobi (zvláštní sjezd z dálnice před mostem přes Crnu Reku) (1825 km). Spíme v rozestavěném hotelu u silnice v kopcích před Prilepem. (1846 km)
PONDĚLÍ 2.5.
08:00 odjezd přes průsmyk Pletvar a město Prilep do Bitoly
10:15 Bitola, půlhodinový nákup (1923 km)
Přejíždíme z Bitoly přes Novaci a kolem elektrárny přes vesnice Makovo a Repeš k mostu přes Crnu Reku. Silnice je dobrá (pěkný široký asfalt), až z Rapeše je úzká a vlastní sjezd serpentinami k mostu je už bez asfaltu. S karosou sjezd zvládáme, pouze poslední zatáčka před mostem je kritická.
12:00 Jsme u mostu. (1963 km)
CRNA REKA 17 km
most Makovo-Staravina – Rasimbogov Most
Crna Reka protéká příhraniční oblastí s Řeckem, která byla v dobách Jugoslávie pro cizince úplně uzavřená a pro jugoslávské občany přístupná jen na zvláštní povolení. Proto ji mnoho vodáků zatím nesjelo. Řeka připomíná francouzský Allier – opuštěný žulový kaňon, klidné úseky střídají peřejky. Peřejí postupně přibývá, do WW III, jedno místo možná těžší. Nejtěžší místa jsou pod dráty VN, závěr zase klidnější. V kaňonu je relativně málo odpadků. Řeka má hodně vody (tráva na březích je pod vodou). Končíme u Rasimbogova Mostu (příjezd po dobré asfaltové silnici od Prilepu).
Pozor – horní úsek pod Bitolou (od Skočiviru) je velmi obtížný.
Spíme u Rasimbogova Mostu, kde končíme řeku. (2070 km)
ÚTERÝ 3.5.
Ráno přejíždíme přes Prilep (9:30-11:00; 2116 km) a Makedonski Brod k řece Velika. (2168 km)
VELIKA REKA (horní Treska) 10 km
most pod Dragov Dol – most Kalugerec
Vody je dost, rychlé svezení. „Obtížnost“ postupně roste na WW I, ke konci je několik peřejek. Končíme u mostu na Kalugerec pod soutokem s Malou Rekou (odtud Treska). Dále je řeka bohužel zatopena přehradami …
Přejíždíme přes Kičevo do Mavrova.
19:00 Mavrovo (2275 km). Lyžařské centrum – v této době je pusté, mimosezona. Spíme u hotelu Srna, který je jeden z mála otevřených.
STŘEDA 4.5.
Ráno jedeme do infocentra NP Mavrovo poděkovat za umožnění sjíždění řeky Radika (infocentrum je na kraji Mavrovi Anovi) – splutí Radiky je třeba domluvit několik dní předem – viz níže. Potom jedeme k řece Radika – od Mavrovského jezera jedeme kolem Mavrovske Reky. Z hor zprava přitéká Radika a tady ještě nemá vodu (kdyby měla, šlo by to – jen asi dvě zablokovaná místa). Vody je dost až od soutoku s Ribničkou Rekou.
RADIKA 8 km
most pod ústím Ribnička Reka – Žirovnica
Vody je dost a je sněhová. Obtížnost je cca WW II s místy a úseky až WW IV. Končíme u ústí Žirovničky, kde začíná další lehčí úsek
RADIKA 17 km
Žirovnica – ústí Mala Reka
Vody spousta, začínáme u ústí Žirovničky, WW II, III. Později se obtížnost snižuje (podobné Belé), aby se ke konci opět trojková místečka (balvany v řece) opět objevila. Pěkné, pořád to rychle teče. Spolu s Crnou Rekou dvě nejlepší řeky Makedonie.
Cestou zpět do Mavrova zajíždíme (bez vleku!) do vesničky Rostuša a jdeme na vodopád Duf (procházka na cca hodinu).
Spíme opět u hotelu Srna v Mavrovu. (2380 km)
ČTVRTEK 5.5.
Protože ráno prší, vynecháváme plánovaný dopolední výšlap a jedeme rovnou ke Skopje na slalomový kanál na řece Treska. Přijíždíme k přehradě Matka (2470 km), jdeme se podívat na hráz a po přehradě jedeme na lodičkách prohlédnout si jeskyni s netopýry. Kolem přehrady Matka je mnoho turistických tras i možností na lezení.
TRESKA – slalomový kanál
Vody je minimum, protože elektrárna nemele (a ani na velíně nevědí, kdy mlít bude – když jim zavolají příkaz, teprve po čtyřech hodinách se voda pouští – voda nakonec tekla v noci a ráno druhý den). Přesto je svezení na kanále příjemné. Na trati se konalo v roce 1975 MS ve slalomu (na Radice se jely sjezdy).
TRESKA 7 km
Matka – Saraj
Voda na splutí stačí (rozumné minimum), je čistá a řeka pořád čile teče a je pěkná. Nebo lépe byla by, kdyby na jejích březích nebyl takový neskutečný bordel, jaký tam je. Končíme na soutoku s Vardarem na předměstí Saraj města Skopje. Na soutoku je loděnice kanoistického klubu Lastovica.
Spíme na loděnici Lastovica. Spaní je třeba předem telefonem domluvit se správcem, protože se nachází v oploceném parku se zavřenou bránou, od které má klíče právě správce. Vjezd do parku je ve čtvrti Saraj u high school (modrá střecha). Loděnice je pěkná, ale svůj vrchol má již dávno za sebou …
PÁTEK 6.5.
08:00 odjíždíme z loděnice Lastovica – kolem high school na hlavní a doprava přes železný most přes Vardar (u tohoto mostu by se mohl končit horní Vardar, kdyby se jel až do Skopje). Za mostem doprava a hned zase doleva ještě před benzínovou pumpou. Potom projet rovně mezi domky a za kolejema doleva. Podjede se dálnice a potom už pořád proti proudu Vardaru.
VARDAR Dervenska klisura 18 km, 2 hod
začátek Dervenské klisury – žel. přejezd pod Radušou
Začínáme na začátku Dervenské klisury. Příjezd ze Skopje po silnici proti proudu Vardaru přes vesnici Raduša a pořád nahoru až k druhému (počítáno proti proudu) železničnímu tunelu. Kousek za tunelem (tunely nejsou ze silnice moc vidět) je žel. mostek, u kterého se otáčíme. (Šlo by sem zajet i z druhé strany od Tetova, silnice jde stále podél řeky.) Vody je spousta a řeka rychle teče. Na prvních cca 3 km souvislé peřeje WW II,III, dále obtížnost klesá, ale stále rychlý proud – končíme u železničního přejezdu (první při příjezdu proti proudu). Vesnice Raduša je asi v půlce námi sjížděného úseku. Kdyby byl čas, bylo by možné jet z Tetova (Želino; začátek k Dervenské klisuře do WW II) a končit až ve Skopje u železného mostu v Saraj.
15:00 odjezd ze Skopje (po nákupech) (2538 km) přes Kumanovo na hranice
16:15 MAK/SRB (2592 km), dále na Niš, Kruševac, Kraljevo
22:30 spíme u odbočky na Maglič pod hradem (v noci je nasvícený)
(Lepší plácek na spaní je u loděnice ještě asi kilometr proti proudu. Je tam i lávka přes řeku – cesta na hrad.)
SOBOTA 7.5.
08:00 Ráno jedeme přes Ušče k řece Studenica. Kdo nejede řeku jde na prohlídku kláštera Studenica.
09:30 nasedáme na Studenici
STUDENICA 12 km, 2 hod
most před klášterem – Ušče (ústí do Vardaru)
Začínáme u mostu silnice od Ušče před klášterem. Vody pod mostem je tak akorát na splutí (kdyby ale bylo vody více, bylo by to lepší – sjet to ale jde bez problémů; vodočet na levém břehu na začátku Ušče 12 cm). Studenica je malá čilá říčka, začátek WW II, asi v polovině cca 500 m úsek se zablokovanými kaskádami až WW IV. Dál až na soutok s Ibarem opět do WW II.
IBAR 25 km, 3 hod
Ušče – Maglič
Ibar je široká vodnatá řeka. Pokračujeme ze Studenici, ostatní přistupují asi po dvou kilometrech u slalomové trati. Na konci slalomky velká vlna (místo se jmenuje „Grmič“), dál řeka pěkně teče (je hodně vody), peřejky do WW II. Socha partyzána vpravo na skále ohlašuje nejtěžší místo – „Jagujilo“ – jedeme levým rukávem, WW III. Potom to ještě chvíli teče. Pak se řeka na chvíli zklidní, aby druhá půlka byla opět téměř souvislou peřejí do WW II (hlavně vlny) – moc pěkné v e hlubokém skalnatém údolí. Končíme pod hradem Maglič, kde jsme spali.
> Raška 190 cm, 28 m3
> Lopatnica-Lakat 35 cm, 50 m3
16:30 odjezd z Magliče na Kraljevo, Kragujevac a Bělehrad
20:30 Bělehrad (3220 km)
23:10 SRB/H (3402 km), odjezd z hranic o půlnoci
NEDĚLE 8.5.
04:30 H/SK (3759 km)
05:30 SK/CZ (3860 km)
06:30 Brno (3908 km)
09:30 loděnice HK (4050 km)
SUMMARY
na vodě: 11 řek, 183 km
autobusem: 4050 km
KILOMETRÁŽE, PRŮVODCE, MAPY:
Průvodce - hory
Jirásko, L. – Leder, L. – Lorenc, J.: Jugoslávské hory. 1. vyd., Olympia, Praha 1987.
Řeky
Matz, H.: Wildwasserfahrten in Jugoslavien. Leopold Stocker Verlag, Graz 1989.
DKV-Auslandsführer Band 1b, 1981.
DKV-Auslandsführer Band 5 (Südosteuropa), 1995.
Jirásko, L. – Leder, L. – Čepelka, M. – Záruba, A.: Jugoslávské hory a řeky. Oddíl VHT OT TJ Slovan Lysá nad Labem 1983.
Řeky Jugoslávie. Klub přátel Vodazníku, 1990.
Vhodná doba
Přelom dubna a května. Některé řeky dříve při tání sněhu (Resava, Mlava, Pek v Srbsku; horní Pčinja, Kriva Reka, horní Bregalnica v Makedonii). Naopak některé řeky i v létě – Vardar, Bregalnica (voda z přehrady), Treska (voda z přehrady), Ibar v Srbsku.
Vodočty
Srbsko:
http://www.hidmet.gov.rs/eng/osmotreni/stanje_voda.php
http://www.hidmet.gov.rs/eng/hidrologija/izvestanje/index.php
Mapy - Makedonie
Macedonia, GiziMap, Budapešť 2006, 1:250 000
Macedonia, Trimaks, Skopje, 1:300 000 www.trimaks.com.mk
Mavrovo, Trimaks, Skopje, 1:70 000
topografické mapy generálního štábu SSSR 1:50 000 ke stažení na:
http://maps.poehali.org/en/catalogue/ http://mapstor.com/
Omezení splouvání
Radika - splutí je třeba domluvit několik dní předem na infocentru NP Mavrovo (je v Mavrovi Anovi): tel. 0038978495592 Mobile, 0038942489425, 0038942489019, 0038942489505, infopoint@npmavrovo.org.mk, www.npmavrovo.org.mk
Crna Reka - řeka protéká příhraniční oblastí s Řeckem, která byla v dobách Jugoslávie pro cizince úplně uzavřená a pro jugoslávské občany přístupná jen na zvláštní povolení. Dnes už problém s přístupem není, kolem projíždějící pohraničníci se na nás jen usmívali.