FRANCIE - Savojsko
V zimě sněhu málo a suché jaro. Řeky, které by vodu mít za dobrých podmínek mohly (Dranse de Morzine, Dranse d´Abondance) jsou suché. Naštěstí jsme měli skvělé počasí, takže řeky z ledovců valí až moc (především Arve). Letos nás bylo fakt hodně – 50 hlav a asi 14 aut. Přesto jsme (ale s vypětím všech sil ;-) program zvládli dle plánu.
PÁTEK 1.7.
19:00 odjezd z HK (km 0)
22:00 Rozvadov, Norimberk, Karlsruhe, Freiburg, Basel, Bern
SOBOTA 2.7.
06:00 spíme na place pod přehradou na nástupním místě na Saane (km 956)
SAANE 9 km
Schiffenen - Gümmenen
Začínáme pod přehradu Schiffenensee. Pro nástup na vodu je nejlépe přenést lodě po lávce na pravý břeh po něm ještě asi 200 m po proudu je místo k nalodění. Do Laupen řeka teče v nízkých pískovcových soutěskách, obtížnost do WW I, příjemné svezení pro úplně všechny. Máme malou vodu (cca 10 m3 – ve všední dny ale pouští přehrada cca 100 m3, potom by asi jízda byla rychlejší). Končíme v Gümmenen na pravém břehu na konci vsi u pily. Lépe ale pokračovat ještě asi 300 m dále, kde je velká pláž a plac pro auta (spaní?). Menší skupiny mohou končit hned pod mostem vlevo (malé parkoviště).
14:30 odjezd (km 970), odjezd kolem Ženevského jezera (Montreux, Thonon) do Francie
18:00 kemp La Baume (pěkný a levný, otevřený jen červenec a srpen) u přehrady na Dranse de Morzine (kousek nad soutěskou Gorges du Pont du Diable). (km 1130)
NEDĚLE 3.7.
canyoning NYON
Příjezd: v Morzine jet směrem na středisko Avoriaz a v zatáčce u potoka odbočit k lanovce Nyon – parkoviště u lanovky je východiskem pro kaňon.
Vybavení: oblečení jako na vodu (neopreny, bundy, vesty, helmy), dobré boty (nejlépe staré pohorky), sedáky a pomůcky pro slanění (osma, karabina HMS, …), 60 m lano na skupinu.
Přístup: od parkoviště lanovky vystoupat po sjezdovce (pravý břeh kaňonu, cesta „tour des portes du soleil“) k lávce přes potok a přemostění pro sjezdovku. Z lávky buď slanit (40 m, lávka je ale uzavřená), nebo sejít po pěšině po levém břehu pod lávkou. Přístup pěšky cca 20 min. K lávce je možné i dojet autem (silnice z Morzine na Taninges).
Popis: několik slanění, skoků a dvě pěkné skluzavky. Nejvyšší slanění je úplně na závěr (Cescade du Nyon) – 22 m vysoký vodopád – je možné prohlédnout z parkoviště, kde se začíná a rovnou končí.
Kaňon je hodně využíván komerčně, a proto je velmi dobře vystrojen. Mnoho možností úniku téměř kdykoliv.
Čas: bylo nás hodně (cca 15), přístup cca 20 min., vlastní kaňon cca 3 hod.
Obtížnost: v3.a3.II
pěšárna Cirque du Fer-a-Cheval
Pěší sekce zatím podniká výlet ledovcovým kotlem – procházka na cca ½ dne.
GIFFRE horní 7 km
Sixt - Samoëns
> most Sixt 20 cm; nad mostem Samoëns 40 cm
Vody máme rozumné minimum, řeka je ledovcová. Začínáme na horním kraji Sixt (velký plac pro karavany). Začátek WW II(III). Asi v polovině úseku je soutěska Gorges de Tines – nájezd je zablokován nahrnutými balvany – sjízdné buď těsně vpravo, nebo přenášet vlevo po kamenech nebo vpravo po břehu a skočit s lodí ze skály. Vlastní splutí soutěsky obtížné není (jen dvě peřejky). Pod soutěskou opět WW II. Končíme vlevo pod mostem pod Samoëns (vlevo je parkoviště; silnice D4).
GIFFRE střední 11 km
Samoëns - Taninges
> most Sixt 20 cm; nad mostem Samoëns 40 cm
Začínáme vlevo pod mostem pod Samoëns (vlevo je parkoviště; silnice D4) – pokračování horní Giffre. Obtížnost WW I(II), řeka teče širokým štěrkovým korytem v několika ramenech, často stromy a vrbičky. Jízdu znepříjemňuje několik nepříjemných stupňů/kamenných záhozů, které se špatně sjíždí nebo přenáší, takže příště už lépe nejezdit. Končíme vpravo pod mostem v Taninges (vystupování je mírně obtížné, ale velké parkoviště).
Kemp La Baume (km 1238).
PONDĚLÍ 4.7.
DRANSE DE SAVOIE 2 km
elektrárna - začátek 2. tunelu
> most D22 vlevo 150 cm; lávka na zač. 1. tunelu vlevo 80 cm
Začínáme pod elektrárnou u soutoku Dranse de Morzine a Dranse d´Abondance (hned pod elektrárnou je na pravém břehu plac na parkování a cestička k vodě). Voda by měla téci minimálně každý všední den 8:00-12:00 (sjíždění je povoleno 9:00-18:00). Moc pěkná voda WW III, pod lávkou na začátku prvního tunelu peřej WW IV. Za prvním tunelem je velký plac na parkování. Pokračujeme dále (řeka je v navigaci) a končíme na konci navigace (cedule na laně) vlevo nad začátkem peřeje před druhým tunelem, přímo u začátku druhého tunelu by se špatně vysedalo (na konci betonového svodidla je zde plac asi pro tři auta; parkovat je také možné za zatáčkou přímo na začátku druhého tunelu v odbočce staré silnice). Dále je nesjízdný úsek kolem druhého tunelu a pod mostem hned za tunelem, kde silnice přechází z levého na pravý břeh. Další úsek je těžký s nebezpečnými místy (sifony). Tento úsek je dlouhý cca 500 m – je zde několik míst na parkování a každý si může vybrat začátek dle svých schopností.
DRANSE DE SAVOIE 6 km
konec těžkého úseku - most nad Thonon
Začínáme pod obtížnými místy (někteří si kousek vynášejí). Nádherná voda WW II,III, čistá voda, spousta vracáků, skvělé svezení. Končíme vlevo asi 200 m pod mostem nad Thonon, lodě vynášíme vyschlým přítokem pod silnicí k parkovišti (dále do Ženevského jezera zákaz).
ferrata Via Ferrata des Saix de Miolene
Přesně odpovídá popisu v průvodci: těžká, dlouhá a exponovaná zajištěná cesta, traverz vertikální stěny, dva odvážné kolmé výšvihy, náročné na fyzickou sílu. Na třech místech je možné z ferraty utéct. Parkoviště a výchozí místo je na západním okraji vesnice Chapelle d´Abondance, přístup na začátek ferraty cca 10 min, vlastní ferrata 2 hodiny (a šli jsme dost rychle), návrat na parkoviště cca 30 min.
soutěska Gorges du Pont du Diable
Pěší sekce zatím podniká prohlídku soutěsky na Dranse de Morzine pod přehradou – lávky, schody, zábradlí, … vstupné …
Kemp La Baume (km 1316).
ÚTERÝ 5.7.
Dopoledne přejezd do Albertville (cesta dlouhá a únavná) na spodní Isere.
ISERE 15 km
Albertville - Grésy
Začínáme v Albertville u mostu na Grignon (z velkého kruhového objezdu pod dálnicí sjet směr Grignon; za mostem na levém břehu parkování, přístup k vodě na levém břehu asi 100 m pod mostem). Z mostu se zdálo, že bude málo vody, ale nakonec to bylo príma svezení – čistá voda, široké štěrkové koryto, občas peřejka na štěrkové lavici. Pěkné údolí (dálnice a silnice na břehu jsou schované za stromy). Mezizastávka a výměna posádek u mostu Frontenex. Končíme u mostu Grésy. Určitě by ale šlo pokračovat dále.
Přejezd do Bourg-St-Maurice, spaní v kempu u slalomky (km 1517). Příjezd ke slalomce – hned na kraji Bourgu při příjezdu od Moutiers je kousek za benzínkou a těsně před mostem přes suché koryto odbočka doprava dolů na Hauteville.
STŘEDA 6.7.
ISERE slalomka 0,5 km
slalomka Bourg-St-Maurice
Obtížnost podle vody WW III, IV. Dopoledne teklo 22 m3, odpoledne 17 m3. Aktuální průtok je uveden na digitální tabuli, plánované pouštění vody je k doptání v recepci kempu. Nejobtížnější (WW IV) je první část slalomky nad žel. mostem. Jízda je ale nezáludná a férová, ze břehu to vypadá hůř.
ISERE 19 km
Bourg-St-Maurice - Centron
První část do Gothard (8 km) je vodnatá WW II(III), svižně teče, vlny, občas peřejka WW III. Končit (nebo začínat další obtížnější úsek) je možné u lávky a parkoviště u koupaliště (příjezd – po silnici z Bourgu je kousek za vesnicí Bellentre osada Gothard, zde odbočit doleva dolů k řece). Dále je řeka asi o stupeň těžší, rychlá voda, peřeje jsou do WW IV. Tento úsek končí po čtyřech km v Aime. Dále je řeka opět lehčí, aby asi v polovině posledního úseku do Centronu protekla soutěskou (nájezd do soutěsky z velkého vracáku, vlastní soutěska bez obtíží). Pod soutěskou opět obtížnost roste (do WW IV), nejtěžší peřej je před „dálničním“ mostem v Centronu. Končíme v Centronu u raftařské základny (příjezd – po silnici od Bourgu se přejede most přes Isere, řeka je na pravé straně, a hned po pár stech metrech je sjezd na Centron).
Kemp u slalomky v Bourgu (km 1598).
ČTVRTEK 7.7.
pěšárna Lancebranlette 2936 m n.m.
Autem vyjíždíme na průsmyk Col du Petit St-Bernard a odtud jdeme na kopec Lancebranlette a k jezeru Lac sans Fond. Výlet asi 4 hod, příjezd autem necelou hodinu.
DORON DE BOZEL 7 km
Brides les Bains - Moutiers
Začínáme u mostu na horním kraji Brides (parkoviště u autoservisu). Doron je rychlá vodnatá ledovcová řeka. Přes Brides je obtížnost WW IV s několika laškovnými místečky (dobré je alespoň začátek prohlédnout procházkou po lázeňské kolonádě). Za levou zatáčkou v druhé půlce městečka je stupeň – předem prohlédnout, jeli jsme úplně vpravo, a po asi 200 m je most na konci Brides. Odtud je obtížnost WW III – stále velká síla vody, ale také spousta vracáků na trénování, moc pěkné. Před Maoutiers (Salinas) je rozbořený jez, po prohlídce sjíždíme levou stranou. Končit je možné u raftařské základny v Salinas, my ale pokračujeme až k ústí do Isere. Na Začátku Moutiers pod mostem obtížnost opět stoupá k WW IV (laškovný váleček) a potom již postupně klesá až k ústí. Městem protéká řeka v navigaci, ale žádná záludnost se nekoná. Končíme vpravo nad mostem (dobrý výstup z vody i parkování) těsně před ústím do Isere.
> Brides vlevo v polovině městečka 65 cm
> Moutiers vpravo kus pod „dálničním“ mostem 55 cm
Poznámka: začít lze i asi o kilometr výše přímo pod elektrárnou Vignotan – obtížnost je obdobná s úsekem přes Brides, jen jedno místo je těžší WW V.
Kemp u slalomky v Bourgu (km 1734).
PÁTEK 8.7.
ARC 9 km
St. Rémy - Épierre
Začínáme v St. Rémy – k řece je špatný přístup, proto parkujeme v St. Rémy na parkovišti u koupaliště, na lodích přejíždíme po koupališti na jeho konec, kde procházíme pod mostem dálnice a přes roští k řece (nenasedat na přítok, který pod mostem teče, do řeky vtéká asi až po třech km!). Řeka má černou vodu. Ač to ze silnice při příjezdu nevypadalo, je vody hodně. Hezké údolí sevřené mezi vysokými kopci, dálnice je schovaná za stromy a fabriky, které jsou výše v údolí zde už nejsou. Řeka má spád, z počátku teče štěrkovým korytem s peřejemi na štěrkových lavicích. Asi v polovině úseku jsou na cca 500 m kameny v řece a peřeje WW III, nic lehkého. Zde řeka opravdu překvapila. Peřejky jsou i dále, obtížnost ale postupně klesá zpět na WW I-II. Končíme v Épierre – lodě je nutné vynést přítokem pod tratí a silnicí na parkoviště.
ARC 7 km
Termignon - Le Verney
Začínáme v Termignonu na ústí Doronu de Termignon (ten je suchý). Čistá voda (ze silnice se zdálo málo, ale je jí dost), příjemné svezení WW II-III v pěkném vysokohorském údolí. Pod mostem v Sollieres je šplouch a potom balvanitý slalom WW III. končíme před mostem D1006 před Le Verney (před Bramans), sjezd k vodě pro auta. Končit by bylo možné ještě dál pod Bramans nad jezem – asi 200 m nad jezem je sjezd k řece.
Poznámka – nad Termignonem je nesjízdná soutěska. Nad soutěskou jsou opět lehčí úseky, ale je zde málo vody.
Zpět do Bourgu přejíždíme přes průsmyk Col de l´Iseran 2764 m n.m. – úžasná panoramata, ledovce na dosah, …
Kemp u slalomky v Bourgu (km 2018).
SOBOTA 9.7.
Dopoledne přejíždíme přes Beaufort a Les Saises do Sallanches k řece Arve (cesta pěkná, ale dlouhá a únavná).
ARVE 10 km
St. Martin - Magland
> Sallanches (internet) 40 m3
Pěkné lehké svezení s panoramatem Mont Blancu v zádech. Arve je ledovcová řeka. Začínáme u mostu mezi Sallanches a St. Martin (parkoviště na pravém břehu). Pod hned následujícím mostem je peřej (jedeme vlevo) a dál jsou ještě kousek peřejky WW II. Potom obtížnost klesne na WW I(II). Končíme v Magland – při příjezdu od Sallanches na prvním kruhovém objezdu (vpravo skládka prken) doleva pod dálnicí k fotbalovému hřišti, za kterým je parkoviště přímo u řeky.
ARVE 13 km
hotel Orthaz - štěrkovna Taconnaz
> Chamonix (internet) 35 m3
Začínáme u hotelu Orthaz (most silnice D1506 nad Chamonix směrem na Švýcarsko). Arve je ledovcová řeka, která teče z ledovců Mont Blancu. Protože je teplo, má vody spoustu a je zde neskutečně rychlou „sjezdovkou“. Pod mostem u hotelu, kde začínáme, je stupeň – je zde ale jenom velká vlna. Potom Arve teče dlouhý kus zcela rovným korytem. Na konci této rovinky je zatáčka a tam přijde zrada – za zatáčkou je u pískovny na levém břehu stupeň s válcem přes celou řeku. Místo pro zastavení je jen pro několik lodí, vystoupit ale stejně nejde … válec naštěstí projíždíme … (příště předem prohlédnout!). Dále se proud mírně zpomalí a řeka protéká Chamonix – hodně mostů, ale problém žádný. Pod městečkem řeka stále uhání až jsme u pískovny v Taconnaz, kterou projíždíme podle šipek, které navigují správný průjezd. Končíme kousek pod pískovnou asi 200 m pod žel. mostem vlevo – betonové schody k řece. (Příjezd do pískovny je z rychlostní silnice z Chamonix, sjezd na Taconnaz a z kruhového objezdu k řece.)
20:00 odjezd do Švýcarska (km 2164), Martigny, Montreux, Bern, Brugg.
24:00 spíme pod střechou za lesnickým domkem u odbočky k fabrice před Döttingenem.
NEDĚLE 10.7.
RÝN 6 km
Kadelbur-Küssaberg - Koblenz-Waldshut
Poslední úsek Rýna, který není zastavěný jezy a přehradami. Začínáme na pravém břehu u přívozu v Kadelburgu-Küssabergu. Turistika, rychlý proud, asi v polovině cca 300 m úsek peřejí – na první pohled vypadají jednoduše, ale ve skutečnosti zde Rýn protéká úzkými průrvami přes až 10 m vysoká skaliska (vše pod hladinou), což vytváří obří karfioly a záludná rozhraní. Končíme vpravo nad hraničním mostem mezi Koblenz a Waldshut (je možné pokračovat až do Waldshutu).
Po sjetí Rýna přejíždíme do Schaffhausenu prohlédnout si Rýnské vodopády.
12:30 odjezd (km 2550) na Stuttgart, Norimberk, Prahu
21:30 HK – loděnice (km 3324)
SUMMARY
řeky na lodi: 8 řek, 141 km
řeky pěšky: 1 kaňon
pěšky: ferrata a kopec
autem: 3324 km
vodní stavy:
http://www.rdbrmc.com/hydroreel2/listestation.php
Video