FRANCIE 2023 – (Cevenny) Jura a Savojské Alpy
26.4. - 8.5.2023
Padesátileté sucho ve Španělsku a Francii nám zhatilo plány na průzkum řek tajemného pohoří Cevenny v Centrálním masivu. Na řadu přišla improvizace dle aktuálních vodních stavů. Protože zapršelo v krasové Juře, strávili jsme první část výletu tam a pádlovali po řekách, které vodu často nemají. Následně jsme se přesunuli do Savojských Alp na tamní vyhlášené klasiky. Počasí bylo skvělé, v Juře jen dvě odpolední bouřky a potom už teplo jako v červenci až do konce.
Jeli jsme setrou a bylo nás 34. V několika kempech nás nechtěli ubytovat (ač měli otevřeno), o to lepší spaní jsme si našli mimo kemp
STŘEDA 26.4.
19:30 odjezd z loděnice Prahy přes Německo a Švýcarsko na řeku Doubs
ČTVRTEK 27.4.
07:30 Goumois
DOUBS 25 km
Goumois – Tariche
Přijíždíme ze švýcarské strany (pravý břeh), v Goumois nepřejíždíme přes most, ale jedeme po silničce stále po pravém břehu asi půl km na parkoviště s lavičkou, tady začínáme. (Začít by šlo ještě asi 2,5 km nad Goumois v Le Theusseret, kde je slalomka WW III, zajede se tam po silničce, která odbočuje doleva v poslední serpentině silnice při příjezdu ze švýcarské strany, ale není to pro bus.) Máme parádní vodu (>Goumois 23 m3). První část do Soubey voda jen pěkně teče WW 0-I, pod Soubey je několik pěkných peřejí až WW III. Končíme v kempu Tariche (příjezd proti proudu ze Saint Ursanne), ale pěkné by to bylo až do Saint Ursanne, dál již jen turistika. Splutí Doubsu je v tomto úseku omezeno časově (rozdílně ve francouzském a švýcarském úseku) a vodním stavem (min. 6 m3).
Spaní v kempu Tariche, kde končíme Doubs.
PÁTEK 28.4.
Ráno přejezd (nečekaně dlouhý) na střední Doubs v úseku Defilé d´Entreroche a následně na řeku Lison.
DOUBS Defilé d´Entreroche 6 km
Ville du Pont – Grotte de Remonot
Ač to ze silnice nevypadalo, byla řeka parádní. Krátká soutěska, lehce převislá skalní stěna, vracáky na trénink a na břehu stromy obrostlé mechem jako z pohádky. WW I,II. Začínáme u mostu ve Ville du Pont (na pravém břehu nad mostem je parkoviště), končíme pod vsí Remonot, parkoviště u jeskyně s kaplí (stojí za prohlídku, je to na chvíli). >Ville du Pont 95cm, 8.5 m3 vody dost
LISON 15 km
pramen – most nad Myon
Nejprve si prohlížíme pramen Lisonu (mohutná vyvěračka s vodopádem) a potom si pod vodopád vynášíme lodě a startujeme přímo pod ním. Zpočátku úzká říčka (vypadalo to, že bude problém s padlými stromy, ale byla to zbytečná obava) se brzy rozšíří. Pod Sainte Anne je šikmý sjízdný jez a potom řeka protéká opuštěným údolím přes nepočítaně nízkých skalních stupňů. Kolem zase ty mechem obrostlé pohádkové stromy, pěkné … teda pěkné pro kajaky. Vody je totiž minimum (3 m3), tak jsou stupně díky všudypřítomnému mechu pro kajaky sjízdné, náfučky se ale trápí… Končíme až u mostu nad Myon (na levém břehu je rozšířená silnice pro parkování), protože k prvnímu mostu pod Sainte Anne bus nezajede (úzká silnice) a k druhému (Chiprey) také ne (nízký podjezd). Poznámka: po dešti (bouřce) trvá cca den, než voda nastoupá a potom opadává cca 1 m3 za den.
Už je pozdě přejíždět jinam (původně bylo spaní plánováno u řeky Loue v Montgesoye – plac municipal na levém břehu pod mostem a jezem), proto spíme u vysedacího mostu (bus je u silnice, stany na cestě do lesa).
SOBOTA 29.4.
Ráno přejezd k řece Loue, nákup v Ornans.
LOUE 15 km
Lods – Ornans
Začínáme na parkovišti u řeky mezi Mouthier a Lods (přímo v Mouthier nezajede bus k řece; začít by šlo I pod elektrárnou pod pramenem, ale tam se nedá zajet vůbec a špatně se dostává k řece; Od pramene k elektrárně se jezdit nesmí). Vody máme dost (18 m3) a je parádně čistá. Na úseku je mnoho jezů, které všechny sjíždíme. Řeka začíná lenivět až pod Montgesoye (zde vlevo pod jezem pěkné spaní municipal), ale už za chvíli projíždíme městečkem Ornans, kde je řeka jako kolonáda ve Varech, pěkné. Končíme na oficiálním vysedacím místě v Ornans vpravo pod mostem u sportovní haly. V létě je na řece velký turistický provoz. Nad 15 m3 se řeka může sjíždět kdykoliv, při 5-15 m3 se nesmí sjíždět od prosince do dubna a pod 5 m3 se sjíždět nesmí.
Odpoledne prohlížíme pramen Loue (obrovská vyvěračka) a potom přejíždíme k řece Ain. Ve městě Champagnole, ale nechtějí nás tam, tak rozbíjíme tábor (na dvě noci) u jezu nad vsí.
NEDĚLE 30.4.
AIN 3 km
el. Sirod – soutok se Saine
Nejdříve prohlížíme vodopády nad elektrárnou (turistický chodník na půl hodiny) a potom pod elektrárnou nasedáme. >Sirod 8 m3, vody dost. Na začátku pár peřejek, ale potom Orlice (i ta je možná lepší). Končíme nad jezem nad soutokem se Saine (most hlavní silnice a plac na parkování u odbočky na Sirod), pod jezem dříve asi bývala slalomka, jez ale odvádí vodu.
SAINE 3 km
Syam – ústí do Ain
V Syam odbočujeme k mostu přes Saine, je tam piknikovací plac (asi by šlo přespat). (Ze Syam na silnici dál proti proudu údolím Saine je zákaz nad 3,5t.) >Syam 8 m3, vody dost. Saine je úzká živá říčka WWII, svižnější než Ain ze Sirodu, ale jednou stačilo.
AIN 19 km
ústí Saine – Crotenay
Od ústí Saine je volej k jezu, kde máme stany. Jez přenášíme. A další volej je až k prvnímu jezu ve městě. Vody máme dost, tak jez sjíždíme po rybím přechodu vpravo a pdo jezem navazuje peřej WWIII, alespoň náhrada za ty odpádlované oleje (jez jde přenést vpravo). Hnedle následuje další jez, který drbeme přes rybí přechod. Pod jezem je málo vody – pokračujeme přes několik dalších jízků vpravo meandrem, případně lze přenést vlevo zkratkou na konec meandru, kde se vrací i voda z elektrárny. Teprve pod městem je ten správný úsek pro splutí – řeka mírně teče a po pár stech metrech je peřejka, většinou WWII, jedna nebo dvě peřeje jsou WWIII. Pěkné, ale ke konci opět rybník. Končíme pod Crotenay na odpočívadle u silnice, když se silnice poprvé přiblíží k řece. Příště jet jen jen úsek pod městem – problém ale je, kde se ve městě dostat k řece, mco možností tam není.
Spíme opět u jezu nad vsí.
PONDĚLÍ 1.5.
Ráno přejíždíme do Savojských Alp, cestou pěšárna po hřebeni Jury nad Ženevským jezerem. Busem vyjíždíme do sedla Col de la Faucille (1323 m n.m.) a jdeme na Petit Montrond (1549 m n.m.) a ještě dále po hřebeni.
Spaní (dvě noci) v kempu Moulin Dollay u Groisy na břehy říčky Filliere.
ÚTERÝ 2.5.
CHERAN 11 km
Le Chatelard – jez Pont de Bagnes
> Alleves 9 m3, rozumné minimum. Začínáme u mostu mezi La Chatelard a La Compote, parkování u silnice při příjezd k mostu, k vodě pod mostem na levém břehu dřevěná cedule se šipkou pro kajakáře. Ze začátku čilá říčka WWII, občas může být strom, asi dva kamenné záhozy (vše jedeme), další zához přímo pod mostem v Lescheraines je sjízdný uprostřed (za mostním pilířem). Kousek dál je úzká soutěska Gorges de Prerouge dlouhá asi 300 m se vstupní peřejkou WWIII, vlastní soutěska bez potíží. Po soutěsce je ještě jedno laškovné skalní korýtko (v pravé zatáčce) a za chvíli (ještě jeden skalní stupeň) končíme napravo nad jezem (velký plac na parkování).
FIER 11 km
Digny – Annecy
> Digny 99 cm, 15 m3, vody dost (ale při udávaném minimu 5 m3 si to nedovedu představit, možná až slalomka v Annecy). Začínáme u mostu odbočky na Digny (šlo by zde nouzově přespat, asi i pod mostem). Moc pěkné svezení WWII, hnedle po startu zablokované místo WWIII. Na konci opět soutěska s mostem jako z pohádky, ústí Filliere a slalomka v Annecy, kde už je vody spousta. Končíme na kraji Annecy (Le Pont de Brogny) – před vysokým železničním mostem je vpravo pláž, ze které vede cesta nahoru na parkoviště u silnice (autobus se na parkovišti neotočí, musí couvat).
Spaní v kempu Moulin Dollay u Groisy na břehy říčky Filliere.
STŘEDA 3.5.
ARVE 6 km
Pont de Bellecombe – Arthaz (Pont Neuf)
Přijíždíme po D903, přes most Pont de Bellecombe přejíždíme řeku a doprava po polní cestě na malé parkoviště. Odtud snášíme lodě pod dálniční most. Arve je zde velká řeka se spoustou vody (> Ženeva 100 m3). První půlka úseku je nečekaně pěkná, opuštěné údolí a v řece velké kameny, vracáky, … vodnatá WWII. Druhá půlka už jen rovně teče. Končíme u mostu mezi Arthaz a Reignier, na pravém břehu pod mostem je parkoviště.
DRANSE D´ABONDANCE 5 km
el. pod Bonnevaux – most odbočky na Fion
> Chevenoz 70 cm, 11 m3
Horní úsek z La Chapelle k jezu pod Abondance má vody málo (až v Abondance ne vydatný přítok zleva). Možná by zdrncat šel, ale je to zbytečné, když jsou kolem jiné sjízdné úseky. Od jezu pod Abondance je vody málo, o to více stromů v řece. Začínáme tedy až u elektrárny pod Bonnevaux, kde se voda vrací. Odtud je vody dost. Řeka čiperně teče WW II-III, přenášíme jeden strom. Opravdu zajímavé je to až kousek pod vsí Vacheresse. Je třeba zastavit v levé zatáčce, nad kterou vede vysoko ve stráni silnice na vyzděných pilířích (podle toho se to z řeky pozná; místo je možné prohlédnout z malého parkoviště na silnici). Po levém břehu je třeba prohlédnout následující místo WW IV, především zda není zablokováno stromy (my tam jeden měli). Případné přenášení by bylo opravdu namáhavé… Místo je nakonec poměrně snadno sjízdné, válec popisovaný na kajaktour.de už není. Ani dále obtížnost nepolevuje, ale už za chvíli končíme nad mostem odbočky na Fion (končíme na pravém břehu ještě před zatáčkou nad mostem – místo třeba dopředu prohlédnout, protože pod mostem je 300 m úsek WW IV,V, který je navíc zablokován stromy).
Spíme na parkovišti pro obytňáky pod lanovkami v La Chapelle.
ČTVRTEK 4.5.
DRANSE DE SAVOIE 6 km
konec těžkého úseku – most nad Thonon
> 107 cm, 26 m3 (vody spousta a teče stále)
Začínáme pod obtížnými místy (někteří si kousek vynášejí). Nádherná voda WW II,III, čistá voda, spousta vracáků, skvělé svezení. Končíme vlevo asi 200 m pod mostem nad Thonon, lodě vynášíme vyschlým přítokem pod silnicí k parkovišti (dále do Ženevského jezera zákaz).
DRANSE DE SAVOIE 2 km
elektrárna – začátek 2. tunelu
Začínáme pod elektrárnou u soutoku Dranse de Morzine a Dranse d´Abondance (pěšky přes starý kamenný most na levý břeh, nad mostem nástupní místo). Moc pěkná voda WW III, jiný charakter než spodní úsek. Za prvním tunelem je velký plac na parkování. Pokračujeme dále (řeka je v navigaci) a končíme na konci navigace vlevo nad začátkem peřeje před druhým tunelem, na konci navigace je pěšinka nahoru k silnici (přímo u začátku druhého tunelu by se špatně vysedalo) a ještě jetřebakousek dojít po silnici k parkovišti – parkování (i pro bus) je těsně před druhým tunelem v odbočce staré silnice. Dále je nesjízdný úsek kolem druhého tunelu a pod mostem hned za tunelem, kde silnice přechází z levého na pravý břeh. Další úsek je těžký s nebezpečnými místy (sifony). Tento úsek je dlouhý cca 500 m – je zde několik míst na parkování a každý si může vybrat začátek dle svých schopností.
DRANSE DE SAVOIE 6 km
konec těžkého úseku – most nad Thonon
Přejezd k řece Giffre, spaní na nasedání (nad Sixt) na parkovišti pro obytňáky (dříve volný plac, dnes závora a placení).
PÁTEK 5.5.
Dopoledne pěšárna v Cirque du Fer-a-Cheval, dopolední procházka vyhlášeným ledovcovým kotlem.
GIFFRE horní 6 km
Sixt - Samoëns
> most Sixt 40 cm; nad mostem Samoëns 65 cm
Máme parádní vodu, řeka je ledovcová. Začínáme na horním kraji Sixt (plac pro karavany). Začátek WW II(III). Asi v polovině úseku je soutěska Gorges de Tines – nájezd je zablokován nahrnutými balvany – bez problémů sjíždíme levým středem nebo přenášíme po pravém okraji (tam voda přes balvany neteče). Vlastní splutí soutěsky obtížné není (jen dvě peřejky). Pod soutěskou opět WWII, pěkné. Končíme vlevo pod mostem pod Samoëns (vlevo je parkoviště; silnice D4). (Další úsek do Taninges byl v roce 2011 nezajímavý s kamennými záhozy, které bylo třeba přenášet. Možná že za lepší vody, kterou jsme teď měli, by to bylo dobré…)
Přejezd k řece Isere, spaní v kempu Le Reclus v Bourg-St-Maurice.
SOBOTA 6.5.
ISERE slalomka 0,5 km
slalomka Bourg-St-Maurice
> Landry 60 cm, 33 m3
Někdo si vynáší slalomku. Obtížnost podle vody WW III, IV. Nejobtížnější (WW IV) je první část slalomky nad žel. mostem. Jízda je ale nezáludná a férová, ze břehu to vypadá hůř.
ISERE 19 km
Bourg-St-Maurice Centron
> Landry 35 cm, 20 m3
První část do Gothard (8 km) je vodnatá WW II(III), svižně teče, vlny, občas peřejka WW III. Končit (nebo začínat další obtížnější úsek) je možné u lávky a parkoviště u koupaliště (příjezd – po silnici z Bourgu je kousek za vesnicí Bellentre osada Gothard, zde odbočit doleva dolů k řece; nástupní/výstupní místo je i u mostu Bellentre). Dále je řeka asi o stupeň těžší, rychlá voda, peřeje jsou do WW IV. Tento úsek končí po čtyřech km v Aime. Dále je řeka opět lehčí, aby asi v polovině posledního úseku do Centronu protekla soutěskou (nájezd do soutěsky z velkého vracáku, vlastní soutěska bez obtíží). Pod soutěskou opět obtížnost roste (do WW IV), nejtěžší peřej je před „dálničním“ mostem v Centronu. Končíme v Centronu u raftařské základny (příjezd – po silnici od Bourgu se přejede most přes Isere, řeka je na pravé straně, a hned po pár stech metrech je sjezd na Centron). Celý úsek je úžasná záležitost.
Spaní v kempu Le Reclus v Bourg-St-Maurice.
NEDĚLE 7.5.
ARLY 9 km
Ugine - Albertville
> Pallud 63 cm, 40 m3
Začínáme u mostu hnedle pod ústím říčky Chaise, parkujeme na levém břehu. Arly není malá řeka a je to nečekaně pěkné svezení WWII, dálnice na břehu neruší.
ISERE 14 km
Albertville - Grésy
Pokračujeme od ústí Arly. Vody spousta – široké štěrkové koryto, občas peřejka na štěrkové lavici, WWI, možná by byla jízda živější, kdyby vody bylo méně. Končíme u mostu Grésy, parkujeme na levém břehu. Určitě by ale šlo pokračovat dále.
odjezd do Annecy, prohlídka
16:30 odjezd z Annecy přes Švýcarsko (není přestávka na vaření, protože prší)
PONDĚLÍ 8.5.
07:30 Praha
SUMMARY
na vodě: 13 řek, 181 km
autobusem: 3122 km
Špica! Závidím! Já mám letošní vodáckej rok v pér.e.i! Nejlepšímu vodáckému oddílu Hradečákům, držím pěsti!PaH
Odpověděteu.zonerama.com/skfree/Album/9804783
OdpovědětFotky - Album 1 a 2 eu.zonerama.com/skfree/Album/9804603 eu.zonerama.com/skfree/Album/9804783
OdpovědětVidea z řek Francie 2023 Savoie eu.zonerama.com/Kamenda2023/Album/9766029
OdpovědětAu revoir France, L’ Arly eu.zonerama.com/Kamenda2023/Album/9745131
OdpovědětLe Isére eu.zonerama.com/Kamenda2023/Album/9739414
OdpovědětFrancie 2023 Jura eu.zonerama.com/Kamenda2023/Album/9736956
OdpovědětFrance 2023, Le Fier, Le Cheran eu.zonerama.com/Kamenda2023/Album/9736909
OdpovědětAhoj foto z Francie 2023 eu.zonerama.com/Kamenda2023/Album/9736878
Odpovědět