ŠVÝCARSKO
21. - 30. 8. 1998
PÁTEK 21.8.
20:00 Hradec králové, odjezd z loděnice
21:30 společný odjezd od první pumpy na dálnici za Poděbradama
Praha, Plzeň, Rozvadov
SOBOTA 22. 8.
01:00 Rozvadov
01:45 bivak na dálničním odpočívadle asi 30 km před Regensburgem
07:00 odjezd směr Mnichov, Garmisch-Partenkirchen
10:45 Mnichov (zácpa na dálnici)
12:30 Garmisch-Partenkirchen (zácpa na dálnici)
13:00 Krün, řeka Isar, převoz aut do Vorderriss (placená cesta, 5 DM na celý den)
14:30 na vodu
ISAR
úsek Krün Þ Vorderriss
15 km, WW I(II)
(široké štěrkové koryto - jako řeky v Itálii)
vodočet u mostu v Krün ... 28 cm
(z přehrady zaručen stále minimální průtok - pro kajaky stačí, pro raft skoro málo)
info: Kanumagazin 98/3/49-50
17:30 konnčíme ve Vorderriss, převoz aut
19:00 odjezd - protože stále prší, rušíme plánovaný přejezd do Švýcarska s bivakem
v Rakousku a jedeme do nejbližšího kempu
20:00 kemp v Mittenwaldu (11 DM člověk, 12 DM stan)
NEDĚLE 23.8.
07:30 odjíždíme směr Innsbruck
07:45 hranice do Rakouska - přechod Scharnitzpass
dál směr Seefeld, Tefls, Imst, Landeck a podél Innu do Švýcarska
10:00 Martina, hranice Rakousko-Švýcarsko
11:00 Crusch, řeka Inn (kemp Sur-En ... 9 SF člověk, 10 SF stan), převoz aut
12:30 na vodu
INN
úsek Crusch(kemp Sur-En) Þ Martina (Rakousko)
(na lodích přes hranice bez problémů, i když na hraničním
přechodu na silnici se ukazují pasy - Švýcarsko není v EU)
15 km, WW II(III), peřejka WW IV
vodočet Martina (most u celnice)...1030,27 m n.m.
(hodně vody po deštích - pěkná raftová voda)
info o dalších úsecích: KRK 94/4/11-12
Kanufaren in den Alpen s.70
15:00 končíme v rakouské části Martiny, převoz aut
17:45 odjezd na St. Moritz
18:00 St. Moritz, 10 min prohlídka
odjezd na Julierpass (2284 m n.m.), Tiefencastel, Thusis, Tamins, Flims
21:00 kemp Flims-Waldhaus (za tři noci platíme za jednoho člověka včetně auta
a stanu 35 SF)
PONDĚLÍ 24.8.
11:00 příjezd k Hinterrheinu, Sils (soutok Albula-Hinterrhein), převoz aut
12:30 na vodu
HINTERRHEIN
úsek Sils Þ Reichenau
15 km WW I-II, ve 2/3 cesty jez WW III (nasypané kamení)
vodočet (u mostu pod soutokem)... 90 cm (vody je až moc)
(obecně tady platí - i pro Vorderrhein a Reuss - že vody
je vždy dost, ale když otevřou kohoutek v elektrárně, může
jí být až příliš)
info Hinterrhein, Albula: KRK 94/4/11-12
Kanufaren in den Alpen s.66
15:00 končíme v Reichenau na soutoku s Vorderrheinem
odjezd do kempu (Flims)
ÚTERÝ 25.8.
11:30 Vorderrhein, na vodu v pískovně asi 4 km nad Ilanz (Ruen), oběd v kaňonu
VORDERRHEIN
úsek Ruen Þ Reichenau
25 km, první 1/2 (Ilanz-Versam) WW III(IV)
druhá 1/2 (Versaz-Reichenau) WW II
hodně vody (místy až moc), hluboký kaňon
nejhezčí řeka zájezdu
info: KRK 97/3/12
Kanufaren in den Alpen s.60
Kanumagazin 98/5/8-11
16:00 končíme v Reichenau na soutoku s Hinterrheinem
odjezd do kempu (Flims)
STŘEDA 26.8.
10:00 odjezd z kempu směr Ilanz, Oberalppass
12:00 Oberalppass (2040), oběd
pěšárna - dosáhli jsme 2600 m n.m.
17:00 odjezd na Andermatt, Amsteg, Altdorf
cestou prohlídka řeky Reuss nad Amstegem (WW V,VI,X info: Kanu98/4/53)
18:30 kemp Altdorf (za dvě noci platíme za jednoho člověka včetně auta
a stanu 18 SF)
ČTVRTEK 27.8.
10:00 odjezd z kempu
10:30 Amsteg, řeka Reuss, převoz aut
12:00 na vodu
REUSS
úsek Amsteg Þ Altdorf
(chtěli jsme dojet až do jezera - Vierwaldstätter See -
ale to se nesmí, je tam rezervace)
18 km, WW II(III), hodně vody (elektrárny)
13:30 končíme pod dálničním mostem u Altdorfu, odjezd do kempu
PÁTEK 28.8.
08:30 odjezd z kempu směr Klausenpass
09:15 Klausenpas (1952 m n.m.)
10:30 Nidfurn, řeka Linth, převoz aut
12:00 na vodu
LINTH
úsek Nidfurn Þ Netstal
(šlo by jet i z Luchsingenu nebo až z Linthalu)
12 km, WW II(III)
vody je dost (celou noc pršelo)
v celém úseku osm jezů:
1.jez Schwanden - ošklivej, jel jenom raft
2. " nad Mitlödi - jeli jsme šlajsnou vlevo, vpravo válec!!!
3. " pod Mitlödi - válec, v pravé půlce menší, jel raft
4. " nad Glarusem - ošklivej, ale jeli jsme vpravo
5. " Glarus - stupínek s válečkem, jeli jsme vlevo
6. " Glarus pod mostem - kameniště, jeli jsme vpravo,
vlevo traverzy !!!
7. " pod Glarusem - jeli jsme
8. " nad Netstal - nejeli jsme - škaredý válec !!!
14:15 končíme před mostem u Netstal (za mostem velký jez), převoz aut
15:45 odjezd směr Näfels, Sargans, Vaduz
17:00 Vaduz
19:00 odjezd na Feldkirch, Dornbirn, Bregebz, Lindou, Memmingen
bivak na dálničním odpočívadle 50 km před Mnichovem
SOBOTA 29.8.
08:00 odjezd do Mnichova
11:00 Mnichov - prohlídka centra a olympijského parku
15:00 odjezd na Regensburg, Rozvadov
18:00 Rozvadov; 19:00 Plzeň, večeře; 20:45 odjezd na Prahu, Hradec
23:00 Hradec, loděnice
SUMMARY
na vodě: 6 řek, 100 km, 16:30 hod pěšky: 4 hod, 2600 m n.m.
autem: 2400 km
*************************************************************************************************************************
ŘEKY ŠVÝCARSKA
21. - 30. 8. 1998
-Jak jsme je zažili my-
ISAR - je to vlastně ještě německá řeka. Zvolili jsme si ji jako seznamovací s vodou i mezi sebou. Jeli jsme úsek Krünn - Vorderriss s obtížností WW I - II v délce 15 km a v čase 3 h. Na startu bylo podezřele málo vody, ale místní informační tabule slibovala přítok z elektrárny. Bohužel zůstalo jen při tom slibu. Řeka má přírodní koryto s četnými meandry. Tady si raftová posádka perfektně secvičila vysedání, přenášení a opětovné nasedání. Ale i kajakáři si docela užili slalom mezi vrbičkami. Zato jsme byli odměněni krásným rozhledem po člověkem nepoškozeném údolí. Docela zajímavé bylo i proplouvání úzkými kanály, ve které se řeka dělila. V jednom jsme narazili na zajímavý přírodní vodopád. Sice byl vysoký jenom asi půl metru a museli jsme se k němu pracně došoupat, ale rozhodně stál alespoň za podívání.
Měla bych ještě případné zájemce upozornit, že jediná silnice vedoucí údolím Isaru je soukromá a musí se platit mýto. Ale když jsme se pozdě odpoledne vraceli, už tam nikdo nebyl.
INN - naše první Švýcarská řeka. Jeli jsme horní úsek Sur En - Martina (hranice CH a A) s obtížností WW II - III, délka 15 km, čas 2,5 h. Inn je široká vodnatá řeka. Prvních několik kilometrů je celkem rovných, pod štěrkovnou je šikmý sypaný jez vysoký asi 2 m. Poté řeka rychle klesá v různě obtížných prazích. Zajímavou perličku vytvořil menší pravostranný přítok. Nánosy zúžily řeku na polovinu. Jak to tam vypadalo nejlépe zjistíte z fotografií, dalších slov netřeba. Poslední zpestření na závěr tvořil výtok zprava z elektrárny (tunel z kopce), kde byla dvojitá ozvěna. Ovšem nedoporučovala bych přibližování za provozu.
Zmíněné zúžení na Innu - raft
Zúžení na Innu - Honza
Inn
HINTERRHEIN - Zadní Rýn. Úsek Fürstenaubrück - Reichenau,WW II - III, 15 km, 2,5 h. Opět široká vodnatá řeka. Startujeme na přítoku Albula, kde jsou hravé dvoumetrové vlny. Jeden člen výpravy, jistý Honza, byl opět spatřen jak tvrdohlavě pádluje opačným směrem než řeka. Dále je úsek s rovným upraveným korytem. Zhruba v polovině je sypaný jez dlouhý 50 m s obtížností WW IV. Navíc do něj zprava ústí výtok z elektrárny. Poté jedeme přírodním korytem s meandry, ostrovy a občasnými vlnami.
Málem bych zapomněla, nějaký článek tuto řeku ohodnotil jako švýcarskou Berounku. Mít takovou Berounku doma, byli bychom tam každý víkend.
Nakonec ještě jedno překvapení. Končíme na soutoku s Vorderrheinem. Poprchává, jsme promrzlí, ale zíráme alespoň půl hodiny. Tady začíná svou dlouhou pouť Rýn. Hinterrhein a Vorderrhein tu tečou přímo proti sobě, srazí se a odtékají společně do strany. Pod tou skálou, kde se přestrkují by nikdo z nás plavat nechtěl.
VORDERRHEIN - Přední Rýn. Úsek Ilans - Reichenau, WW II - III (IV), 25 km, 4,5 h. Startujeme ve štěrkovně 3 km nad Ilans. Široká řeka má zpočátku málo vody, raft musí několikrát i přetahovat. Potom mohutný přítok z elektrárny. Slibný začátek je zúžení celé řeky pod 15 -20 m dlouhý most. Následovala obrovská, ale opravdu obrovská vlna. Byl na ní zajímavý pohled z mostu i ze strany a ještě zajímavější byl průjezd. Soutěska začíná 6 km pod Ilans. Spousta velkých veselých vln. Kamenů málo, ale zato jsou pěkně velké. Chvíle oddechu využíváme kocháním se nádherou kaňonu. Pokouším se o srovnání s Verdonem nebo Ardeche. Co do monumentálnosti si v ničem nezadají, ale tady je jiný typ horniny. Obnažené stěny nad námi jsou zbarveny do oranžova a ozdobeny mnoha různě vysokými špičatými věžičkami. Potkáváme dva vodáky na něčem podobném Pálavě, odvážní hoši. O přilbách či vestách zřejmě zatím neslyšeli a na vodě asi ještě mockrát nebyli.
V jedné ostré zatáčce voda mizí někam dolů za většího hukotu. Raději se jdeme podívat po břehu. Zprava přitéká potok, pravděpodobně autor všeho toho štěrku. Vypadá to ale, že tady si hrál i nějaký buldozer. Řeka je rozdělená na dvě poloviny vysokým ostrovem. Po pravé straně úzký klidný kanál, po levé široká divoká voda. Začíná asi 2 m kamenným stupněm. Dole se ta masa vody mazlí se skálou. Raft a již zmíněný Honza volí levou část. Raft nemá na vybranou, ale nad Honzou už jenom krčíme rameny. My ostatní volíme kanálek a dole rychle mizíme do vracáku.
V druhé polovině kaňonu se řeka začíná uklidňovat, ale dech neztrácí. Za zmínku stojí například karfiol přes celou šířku řeky nebo jedna zatáčka. Voda tam naráží na břeh a většina odtéká doleva, část ale zamíří doprava a vytvoří divoké kolovadlo. Na místě rozdělení vody se vaří docela vysoký kopec. Každý rychle pospíchá doleva. Teda skoro každý. Docela se bavíme, těm zoufalcům se odtamtud dostává opravdu hodně blbě. Pak se bavíme ještě víc, konečně se práskl raft. Bilance - jedno ztracené pivo. Naštěstí kaňon pomalu končí. Ještě obdivujeme povodňovou značku vysoko nad námi a pak už je tu známý soutok.
REUSS - Úsek Amsteg - Altdorf, WW II-III, 18 km, 1,5 h.Tuhle řeku nám byl čert dlužen. Začátek docela slušný. Zatáčky, vlny, zábava. Pak se ale změní v dálnici. Rovná, široká a bez konce. Navíc prší a je zzzzzzzzzzzzzima. Za konec by nebyl vděčný leda masochista.
LINTH - Poslední den. Míříme domů. Nečekaně začne hřát sluníčko, vynecháme pěšárnu a rychle zamíříme ještě na vodu. Jedeme úsek Nidfurn - Nedstal, WW II-III, 12 km, 2 a čtvrt h. Středně široká řeka, vodnatá a rychlá. Má jedinou nevýhodu. Skoro na každém kilometru je nějaký jez. Všechny je lepší prohlédnout a polovinu i přenést. První jez je navíc uprostřed města a přenáší se obtížně. Sjet se ho odvážil jenom raft. Ovšem z Honzy potom vypadlo, že on to jet chtěl, ale když jsme mu přenesli loď, tak už se vracet nebude.
Napsala Katka